Volt PK-s járműveket is vásárolna a Tüke Busz
A működési nehézségek áthidalására szolgáló százmilliós hitel mellé egymilliárdos hitelkertet is szeretne a Tüke Busz. Régi PK Zrt.-s buszokat vásárolnának, és egy javítóműhely is épülhet – írja a Dunántúli napló.
Évek óta beszédtéma a pécsi buszos cégnél, hogy szükséges megújítani a buszparkot, mert egyre rosszabb állapotú járműveket tudnak csak kiállítani. A tervezett beszerzés azonban egyelőre elmaradt, a teljes buszpark újakra cserélése éppúgy, mint néhány felújított, használt busz megvásárlása.
E téren a helyzet a PK Zrt.-t áprilistól felváltó Tüke Busz Zrt. érkezésével sem változott meg, eddig legalábbis. Nemrég, mint megírtuk, hogy a működési nehézségek áthidalására – a nyári bevételkiesés átmeneti pótlására – 100 milliós hitelt kért a Tüke, amely mellé most egymilliárdos hitelkertet is szeretne a cég.
Ismeretes: a Tüke ma is a PK Zrt. tulajdonában lévő buszokat bérli, ezért felmerült már, hogy megveszik a buszokat a PK-tól, illetve csak a jobb műszaki állapotban lévőket, valamint a még gazdaságosan felújíthatóakat. Mindehhez viszont pénz kellene, a Tüke Busznak azonban nincs pénze, amiatt szeretnének kölcsönt kérni a Magyar Fejlesztési Banktól (MFB), egy kifejezetten a közösségi közlekedési szereplők, elsősorban a Volán-táraságok részére kidolgozott, államilag támogatott finanszírozási program részeként. A hitelre pályázni kell, a kölcsönt végső soron finanszírozó bankot pedig közbeszerzésen kell kiválasztani.
Egy felmérés szerint a Tüke Busznak legalább 1 milliárd 53 milliós keretösszeggel kell rendelkeznie ahhoz, hogy az ellátás biztonságához szükséges mennyiségű járművet vásárolhassanak. A hitel tulajdonképpen egy keretösszeg lenne, amelyet csupán a későbbi, valós vételár mértékéig használnának fel, legalábbis az előterjesztés szövege szerint. Az önkormányzat a hitelügyletben készfizető kezességet vállalna, a tőketörlesztést pedig csak 2015-ben kezdenék meg, de az 2027-ig, tizenkét éven át tartana.
Az immár ismét a PK Zrt. tulajdonában álló buszok a városházi előterjesztés szövege szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal végrehajtási jogával terheltek, ezért – a PK Zrt.-nél kialakult helyzet tükrében – csak átmeneti és kockázatos kényszermegoldást jelent a város és a Tüke Busz számára, hogy a PK-s buszokat bérlik a kötelező közszolgáltatási feladat elvégzéséhez. A buszokat egyébként a piaci árnál jóval kedvezőbb áron, évi nettó 52 millióért bérli a Tüke Busz a PK Zrt.-től.
A PK Zrt. és a Tüke Busz helyzetét ismerő informátorok szerint számolni kell azzal is, hogy a PK Zrt.-t végül „bedöntik” tulajdonosai – az önkormányzat és a Mecsekbusz. Erre utal szerintük, hogy a buszok bérletéért a PK-nak piaci ár alatt fizet bérleti díjat, utólagosan a Tüke Busz. Erősíti szerintük e lehetőséget az is, hogy most a jobb buszokat vásárolná ki a Tüke – nem beszélve a cég meglévő, jelentős adótartozásáról. Az eljárás a piacon szinte szokásos, de önkormányzati cég esetében kivételes lenne.