Vonatkövetés valós időben
A MÁV-Start Zrt. sajtótájékoztató keretében mutatta be a vasúttársaság legújabb utastájékoztató szolgáltatását. Kormányos László, a MÁV-Start termék- és üzletfejlesztési vezetője a nyilvánosság előtt nyomta meg az alkalmazást működésbe helyező „start” gombot. A vonatok helyzetéről és menetrendi pontosságukról mától vizuális úton tájékozódhatunk egy internetes felületen keresztül.
A vonatkövetés nem új szolgáltatás a magyar személyszállításban. Először a hegyeshalmi oldalban, majd a későbbiekben más vasútvonalon is tesztelhettük a MÁV Informatika fejlesztését. A Vonatinfo a mozdonyokra és motorvonatokra szerelt GPS jeleit, a forgalomirányítás, a biztosítóberendezések és más vasúti információs rendszerek adatait gyűjti össze. Ezek az adatforrások előre meghatározott hierarchia szerint sorba vannak állítva. Tehát ha egy mozdonyon elromlik a GPS, vagy külföldi járműként nincs is rajta helyzetmeghatározó, akkor a Köfe és Köfi forgalomellenőrző és -irányító rendszerek adatait használják fel a térképes megjelenítéshez.
Monszpart Zsolt, a MÁV-Start vezérigazgatója elmondta, hogy a közeljövőben más mobilkommunikációs eszközökre, például okostelefonokra is optimalizálni fogják a rendszert.
A Vonatinfo 2.0 nem csak internetezőket, hanem a vonatokon utazó jegyvizsgálókat is tájékoztatni fogja rendkívüli helyzetekben. A vasutasok sms-ben kapnak értesítést és az információt a vonat hangos utastájékoztatóján keresztül vagy élőszóban adják át az utasoknak.
Az iho.hu riporterének kérdésére Jándi Péter, a MÁV Zrt. műszaki tanácsadója elmondta, hogy a Vonatinfo lelkét képző központi adatbázist a MÁV pályavasúti osztálya kezeli, így a későbbiekben a MÁV-Starton kívül más szolgáltatók is használhatják majd a forgalmi adatokat. Első körben a hazai Volán-társaságokat szeretnék bevonni a rendszerbe, de egy esetleges liberalizációt követően más vasúti személyszállítók utasai is élvezhetik majd a szolgáltatás előnyeit.
A ma elindított Vonatinfo 2.0 összesen 150 millió forintjába került az adófizetőknek. Természetesen a végösszeg nem tartalmazza az adatforrásként használt információs rendszerek (GPS a mozdonyokon, forgalomirányítás, stb.) költségeit. Az okostelefonokra történő optimalizálás forrásigénye 12,9 millió forint – közölte Jándi Péter.