Voyager: problémás kapcsolatok
A Brit Királyi Légierő tankerflottáját – kellő költségvetési források hiányában – külső fél bevonásával, lízingelési formában oldják meg. A 27 évre szóló, 10,5 milliárd angol fontos Future Strategic Tanker Aircraft program keretében az EADS-vezette AirTanker konzorciumtól bérelnek 14 tankergépet, a szerződést erről még 2008-ban írták alá. A Voyager KC2 változat szárnyai alatt egy-egy Cobham 905E hajlékony csöves utántöltő konténer dolgozik, míg a KC3 esetében ezt kiegészíti egy harmadik konténer: a Cobham 805E a gép törzsének hátsó-alsó részére kerül. Érdekesség, hogy a Kanadai Királyi Légierő CC-150T, illetve a német Luftwaffe A310MRTT tanker/szállítógépei viszont Cobham 907E töltőkonténereket használnak. Az alábbi felvételen egy Voyager érkezik a 2011-es Royal International Air Tattoo-ra.
A Rolls–Royce Trent 700-as hajtóművekkel felszerelt Airbus A330MRTT tanker/szállítógépek első példánya még 2011. április 18-án érkezett meg Boscombe Down repülőterére. A tesztelés azóta is folyik és a most nyilvánosságra került hírek szerint még van mit finomítani. A probléma a jelenlegi ismeretek szerint egy típus légi utántöltésénél csúcsosodik ki. A brit királyi légierő Panavia Tornado GR4/4A támadó repülőgépei kísérleti utántöltései közben az üzemanyag nemcsak a Tornado tartályaiba, hanem a levegőbe is ömlött. A jelek szerint a Voyagerből a hajlékony tömlőn és a Tornado merev csonkját fogadó és rögzítő kosáron keresztül túl sok vagy túl nagy nyomású üzemanyag érkezik. Így az üzemanyag a merev csonk és a tömlő találkozásánál, a csatlakozáson keresztül a szabad levegőbe is ömlik, ami igen veszélyes helyzetet teremt. A Voyager elméletileg 5000 liter per perc teljesítménnyel képes üzemanyagot áttölteni más repülőgépbe.
Szakértők szerint ebben nincs különösebb újdonság: az öreg Tornadók mindig is csak lassabban voltak képesek fogadni az üzemanyagot a többi repülőgéphez képest. Egyes visszaemlékezések szerint az amerikai KC-135 Stratotankerek esetében is le kellett kapcsolni az egyik üzemanyag-szivattyút a tankeren, hogy ne lépjék túl a maximális nyomást és mennyiséget. Így a kerozin kisebb nyomással érkezhetett a Tornado üzemanyagrendszerébe.
A brit védelmi minisztérium tegnap elismerte: nemcsak a Tornadókat, hanem az Eurofighter Typhoonokat is érinti az üzemanyag-áttöltési probléma. Márpedig a légi utántöltési feladatok jelentős részét a (többek között a készültségi szolgálatot is ellátó) Eurofighter vadászgépek kiszolgálása jelenti majd. A védelmi tárca ugyanakkor nem aggódik: véleményük szerint a tesztek hamarosan befejeződhetnek, a csúszás és a felmerült problémák miatt a minisztériumnak nem lesz több kiadása, azt a szolgáltatás nyújtására szerződött AirTankernek kell majd kigazdálkodnia. A tervek szerint az első kilenc, korlátozások nélkül hadra fogható Voyager KC2/KC3 2014-ig szolgálatba áll, és továbbra is 2014 közepére tervezik a hivatalos hadrendbe állítást. A típus április negyedike óta a kiképzési feladatokon kívül teher-, személy- és sebesültszállítási feladatokat is elláthat.