Amit az autók fékrendszeréről érdemes tudni, ha van autónk
Bár az autóvezetéshez nem szükséges pontosan ismernünk az autó működését, mindenképp előnyös, hiszen így sokat tehetünk azért, hogy az autónk épségét és jó állapotát meg tudjuk őrzik. Ennél fogva nem árt, ha legalább alapszinten tisztában vagyunk a fékezés mibenlétével, illetve a fékrendszer működésével.
A legtöbb autós nem mélyed jobban az autója működésében, mint amennyire az feltétlen szükséges. Pedig nagyon is hasznos, ha tudjuk, mi folyik a karosszéria alatt. Nem kell feltétlen tudunk pontosan, hogy hogyan is működik a motor vagy a váltó, és a fék pontos működésével sem kell feltétlen tisztában lennünk, de hatalmas segítség, ha úgy közlekedünk az autónkkal, hogy legalább alapszinten tisztába vagyunk vele. Így tudatosabbak lehetünk a vezetés során, mely segíthet, hogy megóvjuk az autónk épségét, és persze a saját biztonságunkat is.
A motor működésével a legtöbben egyébként, ha csak alapszinten is, de tisztában vannak, a fékrendszer mibenlétével már kevesebben.
Ha röviden és tömören kéne összefoglalni, hogy mit is csinál a fék, talán mindenki meg tudná fogalmazni, még az is akinek nincs is autója: lassítja, illetve megállítja az autónkat, és gondoskodik róla, hogy álló helyzetben is maradjon, ha a helyzet úgy kívánja. A fék csökkenti az autó sebességét, de természetesen életszerű határokon belül. Aki arra vár, hogy 130 kilométer/órás sebesség mellett egyetlen pedálnyomással azonnal, vagy mindössze pár méteren belül meg tud állni, az csalódni fog, mert az autók fékrendszere nem így működik, és nem is lenne biztonságos, ha így lenne.
A fékrendszer alapvetően egy biztonsági berendezés, nélküle nem is lehetne közlekedni az autóval. A mai fékrendszerek úgy vannak kialakítva, hogy a lassításhoz, illetve a megálláshoz szükséges erőt a sofőr fejti ki azzal, hogy lenyomja a fékpedált. Ezt a jelzést, vagyis a fék megnyomását a hidraulikus rendszer továbbítja a fékeknek, az autó pedig a megfelelő mértékben kezd lassulni.
Lássuk, hogyan is néz ki a fékezés a gyakorlatban. Amikor lassításra van szükség, akkor a sofőr lenyomja a fékpedált, ekkor a főfékhengerben nyomás keletkezik. Ez a nyomás csöveken keresztül eljut a kerekekig, ahol a munkahengerek átalakítják erővé. Az erő a fékbetéteket a dob vagy a féktárcsa felületére nyomja. Jól létszik, hogy ez egy összetett rendszer, melynek számos része van, melyeknek mind megfelelően kell működni.
Most, hogy tudjuk, hogyan is néz ki a fékezés, könnyebben megérthetjük, miért is van szükség időnként a fékalkatrészek cseréjére. Mivel a fékalkatrészek mozgó alkatrészek, mozgásukkal kopnak is. És nemcsak a féktárcsa és a fékbetét. A fékbetét mellett a féknyereg is olyan alkatrész, amelyet időnként ellenőrizni kell, a féknyeregnek pedig szerves része a fékmunkahenger. Ahogyan azt az előbb is említettük, a fékmunkahenger vagy hengerek alakítják erővé a nyomást, ami szintén nagy feladat, melynek következtébe az alkatrész elhasználódhat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!