2011: veszteség az Air France-KLM-nél
Tavaly a negyedik negyedévben az Air France KLM légitársaság 6,6 százalékkal növelte utasforgalmát a szállítási kapacitás 6,0 százalékos növekedése mellett, olvasható a társaság hivatalos bejelentésében. A növekedés a sztrájkok és kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt lerontott bázisadatnak, valamint a Marseille-i bázis tavaly októberi felvételének köszönhető. A forgalom növekedését segítette a Martinair forgalmának tavaly novembertől kezdődő konszolidációja is.
Nőtt a légitársaság kapacitáskihasználtsági mutatója is: 2011-ben ez 81,8 százalék volt, mely 0,4 százalékkal magasabb a 2010-es eredményekhez képest. A szállítási kapacitási egységenként (Revenue per Available Seat-Kilometer, RASK) elért bevétel 2,6 százalékkal csökkent. Az utasforgalmi bevétel 3,2 százalékkal 4,68 milliárd euróra emelkedett. Az előző évinél 252 millió euróval magasabb üzemanyag költségek miatt az üzleti eredmény 224 millió euró veszteségbe fordult a 2010-es 12 millióról.
A légi teherszállítási üzletág 2011 közepétől, a világgazdasági lassulással összefüggésben romló eredményt mutat. Az üzletág forgalma 1,2 százalékkal csökkent, szállítási kapacitása pedig 2,4 százalékkal emelkedett, a kapacitáskihasználtság ezzel párhuzamosan 2,4 százalékponttal 66,4 százalékra csökkent.
Az értékesítési árbevétel az előző évi 830 millióról 802 millió euróra csökkent, ezzel együtt az üzleti eredmény a fedezeti pontra (azaz nullszaldóra) csökkent az előző évi 60 millió eurós nyereségről.
A 2011-es pénzügyi évben az utasforgalmi üzletág forgalma 6,9 százalékkal, kapacitása 6,6 százalékkal nőtt. Ez részben annak köszönhető, hogy az európai légtér 2010. áprilisi lezárása miatt lecsökkent a bázisérték, melyhez képes 2011. növekedést mutatott. A kapacitáskihasználtság 0,3 százalékponttal 82,0 százalékra emelkedett.
A légitársaság tejes árbevétele az előző évihez képest 4,5 százalékkal 24,36 milliárd euróra emelkedett, míg a működési költségek 6,2 százalékkal 24,72 milliárd euróra nőtt. Az üzleti eredmény az üzemanyagköltségek 904 millió eurós növekedése után 353 millió euró veszteségbe fordult a 2010-es 28 millió eurós pozitív eredményről. A kiigazított üzleti eredmény 65 millió euró veszteség lett az előző évi 302 millió euró pozitív eredmény után. Az egyszeri tételektől megtisztított éves nettó eredmény 809 millió euró veszteség a 2010-es 289 millió euró nyereség után.
A légitársaság 2012 januárjában indította el a nyereséges működés visszaállítását célzó "Transform 2015" átszervezési programját. A program keretében az egy egységre jutó költségeit üzemanyagköltségek nélkül 10 százalékkal, adósságállományát pedig kétmilliárd euróval tervezi csökkenteni. Ugyanakkor figyelmeztető jel, hogy a társaság az üzemanyagköltségek várható 1,1 milliárd eurós emelkedése miatt az első félévben az előző évinél alacsonyabb üzleti eredményre számít. A második félévben azonban a vállalat számításai szerint már jelentkeznek majd az átszervezési program első pozitív hatásai.
Befejeződött ugyanakkor a 2007-ben indított „Challenge 12” költségvisszafogási program. Ennek eredményeképp 2,9 milliárd eurós megtakarítást ért el a légitársaság.