A félelmetes Fehér Hattyú visszatér – a gyárból

iho   ·   2017.09.03. 16:15
cim

Az orosz védelmi minisztérium átvette a Tupoljevtől az első, nagyjavított Tu-160-ast. A NATO kódnevén Blackjack, az oroszoknál Fehér Hattyú néven ismert típus a hidegháború alkotása, a valaha volt legnagyobb tömegű (maximális felszállósúly 275 tonna, a B-52-es „csak” 220 tonna körüli), kétszeres hangsebességre képes harci gép, változtatható szárnyállású, mint akár kisebb elődje, a Tu-22M Backfire, akár a sokak szerint ihletet adó amerikai B-1 Lancer.

Még nem volt ennyire feszültséggel terhes Oroszország és a nyugat kapcsolata, amikor – sok forrás szerint Putyin elnök személyes utasítására – beindult a tervezés a Tu-160-as flotta radikális megerősítésére. Az eredetileg átadott közel harminc sorozatgyártott példány közül néhány az Oroszország és Ukrajna különválásakor történt osztozkodás „áldozata” lett, az ukrán légierő azonban nem tudott mit kezdeni a neki jutott gépekkel és nyolcat az oroszok visszavásároltak. A jelenlegi létező példányok számát általában 15 körülire becsülik, de közülük feltehetően csak öt-hat valóban hadra fogható.

Az elsőnek meghirdetett program a felújításról szólt, a második két év múlva már utángyártott Hattyúk rendszerbe állítását irányozta elő. „Nemcsak hogy fenn kell tartani és modernizálni kell a nagy hatótávolságú légiflottát, új Tu-160-asokat kell gyártani, mert ez egy olyan egyedülálló repülőgép, ami sok évtizeddel megelőzte a korát, és még mindig nincs kihasználva minden általa nyújtott lehetőség, jelenleg ez a legjobb a létező szuperszonikus bombázók közül” – nyilatkozta még 2015-ben a kazanyi gyár látogatásakor a védelmi miniszter.

A mostani közlemény a felújítás első szakaszáról beszél, és nem részletezi, hogy ez konkrétan mit jelent. A korábbi információk szerint a gép eredeti sárkányszerkezetéhez nemigen nyúlnak hozzá, viszont a hatalmas erejű hajtóművek megbízhatóbbak lettek és megnövelték az élettartamukat. Ugyancsak szó volt új műholdas navigációs rendszerről, szintén új fedélzeti számítógépről, javítottak a gép önvédelmi rendszerén és a fegyverzet vezérlésén is.

A korábbi jelentések egyike ötven felújított gépről beszél, de világos, hogy ennyi nincs, amit modernizálhatnak, vagyis az ötven gépes flotta feltehetően majd magában foglalja az utángyártott gépeket is.

A mostani közlemény szerint a gyár a Hattyúval együtt átadott két felújított Medvét is, vagyis Tu-95MS légcsavaros-gázturbinás szubszonikus bombázót, valamint egy Tu-22M Backfire-t. Tehát az orosz stratégiai légierő fejlesztése intenzíven zajlik, kiemelt fontosságát abból is láthatjuk, mennyire sűrűn találkoztak az elmúlt években NATO-gépek a légtérhatárok közelében áthúzó, nagy távolságokat légi utántöltéssel berepülő 160-asokkal. De a nagyjavított gépek még nem állnak azonnal szolgálatba, először alapos tesztelésen esnek át.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.