A Flydubai rosztovi katasztrófája: miért nem mentek kitérőre?

iho   ·   2016.03.19. 07:22
cim

Továbbra is ellentmondásos a gép utolsó másodperceinek leírása. Az egyik verzió szerint a gép a pályát érintette először, ott sérült meg a szárnya és/vagy a törzse, majd ismét felemelkedve ebből zuhant le a pálya mellett. Az Aviation Safety Network ezzel szemben úgy tudja, hogy a gép jóval a pályaküszöb előtt, mintegy 5,6 kilométer távolságban ért földet először,  majd csaknem négyezer láb magasságba emelkedett, mielőtt lezuhant volna. Ezt a változatot erősíti a Flightradar24 is, amely szerint a gép bőven a pálya előtt már földetérési sebességre lassult és minimális magasságon repült, vagyis mintha ott próbált volna leszállni, ezután (feltehetően a már sérült) gép erősen emelkedett és nőtt a sebessége, majd 4000 láb felett zuhanni kezdett, és 12 másodperc múlva becsapódott.

Korábban írtuk:

A Flydubai légitársaság A6-FDN lajstromjelű Boeing 737-800-as utasszállítója Dubaiból Rosztovba tartott, de a rossz idő, a szakadó eső és az erős szél miatt a személyzet megszakította a 22-es pályára a megközelítést, 8000 láb magasan kezdett várakozásba, majd 150-es repülési szinten, vagyis körülbelül 4500 méteren várakozott a légtérben.

Két órával később(!) jelentette a személyzet, hogy ismét megpróbálkozik a leszállással a 22-es pályán. A szél ekkor is igen erős volt, 50–80 kilométeres óráőnkénti sebességű, másodpercenként 42 méteres befúvásokkal. Az orosz hatóság megerősítette, hogy a gép szárnya vagy törzse leszállás közben érintette a felszínt. Egy biztonsági kamera felvétele arra utal, hogy a gép ezután levegőbe emelkedett, de már égni kezdett, majd a 737-es a pályától jobbra csapódott a földbe és felrobbant, az 55 utas és a hét főnyi személyzet nem élte túl a katasztrófát. Más források viszont úgy tudják, hogy a gép először még a pálya előtt ért földet.

Az Aviation Herald repülésbiztonsági portál kiemeli, a 737-es a harminc perces navigációs tartalékkal együtt nyolc és fél órára elegendő üzemanyagot tankolt, és a helyi idő szerint reggel hat óra után történt katasztrófa pillanatában még vagy két és fél órányi repülésre elég kerozin volt a gépen.

A portál szerint a radaradatok azt mutatják, hogy a gép az iránysávhoz képest balra volt a megközelítés során, a küszöböt is a betontól balra repülte át, majd jobbra korrigált, és a kilebegtetés már a pálya felett történt.

A 737-es repülése a Flightradaron

A portál egyik hozzászólója szerint az időjárás még a hivatalos adatoknál is rosszabb volt, a Flydubai gépe előtt egy Aeroflot Szuhoj S100-as megszakította a leszállást és a húsz percnyi repülésre lévő Krasznodar repülőterén landolt, ahol sokkal jobbak voltak a körülmények.

Orosz források szerint a gép utasai nagyrészt hazatérő rosztovi turisták voltak, illetve volt köztük három ukrán, egy indiai és egy üzbég. A személyzet tagjai között volt görög, két spanyol, orosz, kolumbiai, Seychelle-szigeti és kazahsztáni.

Hogy hová zuhant a gép, arról ellentmondásosak az információk

A Flydubai az Emirátusok kormánya által alapított diszkont-modell szerint működő légitársaság, ötven 737-essel több mint száz célállomásra repül, és eddig nem volt súlyosabb balesete. Ezt a 737-est 2010-ben vette át a társaság a gyártótól.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.