A kötelék vezére: a kemény hölgypilóta
Virginie Guyot 1976. december 30-án született Franciaországban. Vadászpilóta. Történelmileg első, amennyiben egy műrepülő kötelék vezérévé nevezték ki, amely kötelék a méltán híres Patrouille de France. E kötelék élén nő még soha nem állt. A világ egyetlen ilyen kötelékének élén sem állt soha nő.
Egy harcedzett hölgy pályájaVirginie Guyot 1997-ben végezte el a Francia Légierő tisztiiskoláját. 2002-ben kapta meg az óhajtott, vadászrepülőknek járó „szárnyakat” a zubonyára, csak három évvel Caroline Aigle után, az első nő után, aki az Armée de l’Air történetében ezt a pozíciót elérte. A Mirage F1CR-re helyezték.
Bevetéseken vett részt Chadban, Tadzsikisztánban és Afganisztánban. 2007 óta századparancsnok, 2009-ben jelölték parancsnoki (őrnagyi) címre.
Mindezzel egy időben első nőként csatlakozott a Patrouille de France kötelékhez, amely a világ legrégebbi és legnagyobb elismerésnek örvendő műrepülő köteléke (1952 óta!). Azonnal helyettes vezérnek jelölték. 2009. november 25-én elsővé vált, és attól kezdve ő vezette a nagy hírű köteléket még 2010-ben is.
A 2010-es, hagyományos július 14-i parádét Sárközy elnök nyitotta meg Párizsban, a függetlenség ötvenedik évfordulója alkalmából. Tradicionális volt, hogy ezt a kilenc Alphajetből álló kötelék, a Patrouille de France koronázta meg, amelynek patrónusa Carla Bruni-Sárközy volt, s amely köteléket Virginie Guyot vezette.
Virginie-vel egy riporter beszélgetett.
– A légierő repülőiskolájába 1997-ben lépett be, 20 éves korában. Álmodott akkor arról, hogy vadászpilóta lesz?
– Tizenkét éves koromban kaptam el a pilótabacillust. Apám, aki tiszt volt, nagyon szerette a repülést, és mindenhová elvitt, ahol repültek. Egy kis légcsavaros gépen repültem először, és máris eldöntöttem, hogy helikopterpilóta akarok lenni. Varázslatnak tűnt, hogy van olyan gép, ami alacsonyan és lassan is repülhet, sőt bárhol leszállhat, ahol akar, hogy életeket mentsen. Az egyetem után letettem a légierőnél a tiszti vizsgát, és vadászrepülő lettem. Ez hivatásként későinek tűnt, mert erről az emberek eleve azt hiszik, lehetetlen cél.
- Azért, mert ön nő?
- Mindenki azt hiszi, hogy a katonaság tele van macsókkal. Ez nem igaz. A légierő a legfiatalabb ága a katonaságnak, csak 75 éves, és itt a legtöbb, 18 százalék a nők aránya. Itt az embereket képességeik alapján osztályozzák, és a nőket nem degradálják. Ez eléggé ritka a civil társadalomban. Barátnőimnek, akik az üzleti világban dolgoznak, sokkal gyakrabban kell úgynevezett „macsó” viselkedéssel találkozniuk, mint nekem.
- Nőként milyen magánélete van?
- Harci gépeken repülni, akár férfi, akár nő az illető, sok kvalifikációt igényel. Igaz, hogy én tudatosan kivártam, míg elértem a legmagasabb minősítést a kötelék vezéreként, mielőtt bevállaltam az első gyerekemet. Némiképp programozott volt, és örültem, hogy így sikerült, de az elsődleges az volt, hogy a csapathoz akartam tartozni. Ez volt az egyetlen olyan kényszerítő körülmény, amit el kellett fogadnom nőként.
- Milyen a Patrouille de France egy átlagos napja?
- A napom reggel 8-kor kezdődik, és nagyjából délután félhétkor ér véget. Ebbe két felszállás tartozik, néha három, amiket briefingek szakítanak meg, majd repülés utáni értékelések, továbbá sportolás némi gyors szünettel egy-két szendvics erejéig, majd a papírmunka a végén. Aztán lehet hazamenni.
Bezzeg nem kell női vadászrepülő az Indiai Légierőnek!A közeljövőben nem szándékozunk női vadászrepülőket alkalmazni, mondta az Indiai Légierő (IAF) légimarsallja, P. K. Barbora. A hölgyek repüljenek helikoptereken, szállítógépeken, de nincs se pénzügyi, se működési, se kulturális kényszer arra, hogy női vadászrepülőink legyenek – tette hozzá. – Kiképzésük 1.7 millió euróba kerülne, és 13-14 év aktív szolgálat után térülne csak meg az ára.
Barbora szerint ennyi költekezés után az IAF nehezen viselné, ha a folyamat megszakadna azért, mert egy női pilóta például férjhez megy, és gyerekeket szül.
Az Indiai Légierő gondolkodásmódja szöges ellentétben áll a Royal Air Force-éval, amelynél számos első vonalban lévő női vadászpilóta szolgál. Bár ez egy lépéssel még mindig lemarad a Francia Légierő mögött, amelynek műrepülő kötelékét, a Patrouille de France-ot még 2010-ben is Virginie Guyot vezette, aki 33 éves, és egy kétéves fia van, valamint 1600 órája a Mirage F1CR-en. Tizenötödmagával szolgál nőként a légierőnél.