A második Osprey-veszteség

iho/repülés   ·   2012.04.12. 11:00
nyito

A fedélzeten tartózkodók közül ketten életüket veszítették, még két hajózót súlyos sérülésekkel szállítottak el a helyszínről. A VMM 261 századhoz tartozó szállítógéppel a USS Iwo Jima fedélzetéről szálltak fel. A gép Marokkó déli Tan Tan tartományában, Agadir városától délnyugatra, a Daraa folyó mellett zuhant le egy katonai gyakorlótéren.

Az Osprey terepre termett, de nem korlátok nélkül <br>(fotó: flightglobal.com)

A géppel az április 7-én kezdődött, 10 naposra tervezett African Lion gyakorlaton repültek az amerikai tengerészgyalogság hajózói. A gyakorlaton 1000 tengerészgyalogos, illetve 200 katona és tengerész vesz részt az Egyesült Államok részéről, a 900 marokkói katonával együtt gyakorlatozva.

A VMM 261 század a katasztrófa idején a 24. Tengerészgyalogos Expedíciós Egység (24th MEU) kötelékébe tartozott. Az eseményeket az amerikai haditengerészet bizottsága vizsgálja ki.

Az MV-22B-k mindennapos vendégek a partraszállást támogató hajóegységeken <br>(fotó: navy.mil)

A típusnak ez a második vesztesége a hadrendbe állítás óta. Az első gép, a Légierő Különleges Műveleti Parancsnokságának egy CV-22B Osprey-ja  még 2010. április 8-án zuhant le Afganisztánban. A teljes terhelésű gép aznap éjjel, rossz látási viszonyok között  túl nagy sebességgel süllyedt a talajig és nekiütközött. A gépen négyen veszítették ekkor életüket, 16-an megsérültek.

A hosszú fejlesztési folyamat, a gép magas ára, a bonyolult kiszolgálás és mozgatórendszer és a veszteségek ellenére az amerikai hadvezetés nagyra értékeli az Osprey képességeit. A helikopter és a légcsavaros-gázturbinás gépek előnyeit egyesítő konstrukció függőlegesen képes le- és felszállni, bárhová eljuttathat tehát egységeket és felszerelést, utána azonban a helikopterekhez képest sokkal nagyobb sebességgel mozog, ami egyfelől több repülést és gyakoribb feladatteljesítést tesz lehetővé a hadszíntéren, másrészt nagyobb biztonságot nyújt, például Afganisztánban, azok ellen a földi fegyverek ellen, amelyek a helikoptereket kisebb sebességük miatt könnyebben befogják.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.