A repülés egyelőre szünetel
Egy levél, amely alapos vihart kavart magyar repülőkörökben, hiszen a kisgépes repülés jelentős részének leállását jelentette:
Tisztelt sportegyesület-vezetők; tisztelt üzembentartásra szerződött géptulajdonosok!
A Magyar Repülő Szövetség gazdasági helyzete miatt karbantartási rendszerünket át kellett dolgoznunk. Az átdolgozás idejére a HU MF 0002 számú Karbantartó Szervezetünk tevékenységét ideiglenesen szüneteltetni kényszerültünk.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala bejelentésünk alapján PM 3001/1/2008 számon kiadott HgCAA.MF.0002 számú, valamint a EK/KS/NS/B/30/1/2011 számon kiadott HU.MF.0002 számú karbantartási engedélyeinket FD/LA/NS/B/1413/1/2011 iktatószámú határozatával felfüggesztette.
NKH LH a fentiekre hivatkozással az UM184/1/2011 iktatószámú határozatával a H-139 számú Légijármű Üzembentartási Engedélyünket is azonnali hatállyal felfüggesztette.
Karbantartási engedélyünk és üzembentartási engedélyünk felfüggesztésének hatálya akkor szűnik meg, ha az NKH LH jóváhagyta a már korábban (2011. 11. 24-én) benyújtott, átdolgozott Karbantartás Irányítási és Karbantartás Szervezeti Szabályzatunkat és ellenőrzés (audit) után visszavonja a felfüggesztéseket.
Tájékoztatok minden vezetőt és üzemben tartásra szerződött géptulajdonost, MRSZ Üzembentartási Engedélyének jogán üzemeltetőt az NKH LH Határozatairól.
Az NKH LH határozatnak megfelelően mindennemű (légi és műszaki) üzemeltetést azonnali hatállyal be kell szüntetni…
Simon Sándor s.k. Vég Pál s.k.
Főtitkár Főmérnök
A magyar repülés történetében egyedülálló helyzet: ahogy a levélből kiderül, a Légügyi Hivatal leállítja mindazon gépek repülését, amelyeket a Magyar Repülő Szövetség üzemeltet. Vagyis a honi géppark jelentős részét, több száz repülőgépet. Kecskeméti Tamást, a Magyar Repülő Szövetség elnökét kérdeztem, hogyan történt mindez.
Két engedély, két felfüggesztésKétféle engedélye van a Magyar Repülő Szövetségnek. Az egyik az úgynevezett karbantartási engedély, amely egy műhely üzemeltetésére szól, oda bárki beviheti a repülőgépét javításra. És van egy másik engedélye, az üzembentartási engedély. Ez főleg adminisztrációs munka: azt kell a szövetségnek biztosítania, hogy a nála üzemben tartott repülőgépek mindig megfelelő üzemi állapotban legyenek, de ez nem azt jelenti, hogy a szövetségnek kell karbantartania a repülőgépeket, hanem állandóan figyelnie kell, hogy a hatósági és gyári előírásoknak megfelelően végezzenek munkákat ezeken a gépeken. Más néven ezt úgy hívják: folyamatos légialkalmassági felügyelet, és ez a tevékenység a Magyar Repülő Szövetségnél évek óta rendben zajlik. A karbantartást pedig, ahol maga a valóságos munka történik, megrendelhetik a repülőgép tulajdonosok bármilyen más műhelyben, vagy megoldhatják saját alkalmazásukban engedéllyel rendelkező szerelővel.
Ott követett el véleményünk szerint a hatóság egy óriási hibát, hogy miközben mi bejelentettük, hogy ideiglenesen felfüggesztjük a karbantartást, ezt összekapcsolta az üzembentartással, és azt mindkettőt felfüggesztette. Nem visszavonta, hanem felfüggesztette.
Nekünk nagyon fontos, hogy a két dolog nem függ össze. Ezt egyébként maga a hatóság is kijelentette, több tárgyaláson, még a klubvezetők előtt is, most pedig hidegzuhanyként ért minket a határozat, hogy a kettőt mégis összekapcsolták. Ilyen a 101 éves Magyar repülő Szövetség történetében valóban nem volt.
Ha jól értem tehát, a karbantartási engedély felfüggesztése nem sok gépet érint, az üzembentartási engedélyé viszont több százat.
Így van. Az általunk üzemben tartott gépek használóinak kellett azt mondanunk, hogy mától nem repülhetnek.
Audit után lehet repülni?Tulajdonképp mi az oka annak, hogy a karbantartó szervezet munkáját szünetelteti a szövetség?
A karbantartó szervezet tevékenysége a szövetségen belül veszteséges volt. Sajnos az elmúlt években, amikor az MRSZ veszteségeket termelt, az állami támogatás pedig nem jött, egyre alacsonyabb színvonalú lett a budaörsi repülőtéren a műhely működése, ezért az ügyfelek elfordultak tőle. Sokadik éve, hogy ez a műhely évi 10-15 millió forintos veszteséget termelt, amit a Szövetség nem tudott elviselni. Arra nemigen volt mód, hogy befektessünk és új embereket vegyünk fel, új eszközöket vásároljunk, ezért úgy döntöttünk, hogy mivel az összes repülőgépünknek gyakorlatilag megoldott a szervízelése, a karbantartása, inkább ezt a szervezetet szüneteltetjük ideiglenesen. De megvan az új terv, függetlenül a mostani hatósági határozattól, hogyan indítsuk újra, teljesen más formában. Ezért nem adtuk vissza, csak felfüggesztettük az engedélyét, de a hatóság lépése, amivel az üzemeltetési engedélyünket is felfüggeszti, abszolút hibás.
Próbált-e a szövetség újra tárgyalni a hatósággal azóta, hogy kijött a meglepő határozat?
Természetesen léptünk, és ezelőtt tíz perccel azt a szóbeli, tehát nem hivatalos információt kaptam, hogy a hatóság kedden kijön auditálni. És ha mindent rendben talál, akkor visszakapjuk mindkét engedélyt.
Szerkesztőségünket természetesen érdekli a Légügyi Hivatal véleménye is, jövő héten folytatjuk a téma feldolgozását.