A sikeres keskenytörzsű: átadták a 7500. B-737-est

iho   ·   2013.03.21. 13:30
cim

A Boeing átadta két hajtóműves, keskeny törzsű gépcsaládja 7500. példányát. A gép egy 737-900ER, tehát a típuscsalád leghosszabb és legnagyobb hatótávolságú változatához tartozik, tulajdonosa pedig a malajziai Malindo Air, az indonéz diszkontóriás Lion Air és a malajziai National Aerospace and Defence Industries légiipari nagyvállalat közös dzsakartai cége, amely ilyen gépekkel indítja a maga low-fare szolgáltatását a térségben.

Mint arról korábban már beszámoltunk, a Lion Air néhány napja ugyan Airbusokat is rendelt komoly számban, de flottája gerincét továbbra is négyszáznál több üzemeltetett, illetve már lekötött Boeing 737-es alkotja.

Ami az altípust illeti: a 900ER kibocsátó légitársasága ugyancsak a Lion Air volt 2007-ben. A gép gyakorlatilag egy már gyártásból kivont másik Boeing-típus, a 757-es helyébe lépett a piacon, hasonló hatótávolsággal és egyosztályos kivitelben 220 utasra méretezve, a szokásos utasszám két osztályon 190 körüli. A gép tehát alulról közelíti a kétfolyosós kategória kapacitását, de annál jóval gazdaságosabban repülhet közepes, sőt, annál is hosszabb járatokon, attól függően, hogy egy vagy két kiegészítő üzemanyagtartályt építettek-e bele.

A 7500. 737-es törzs Kansasban a Spirit AeroSystemsnél <br>(fotó: Spirit)

Maga a 737-es gépcsalád a Boeing összesítése szerint a keskeny törzsű utasszállítók legsikeresebbje: a vetélytárs Airbus azért szokta magáról ugyanezt állítani, mert az európaiak külön típusnak tekintik a kezdeti, 1968-ban szolgálatba állt 737-100-as, majd 200-as, aztán az úgynevezett Classic 300-400-500-as, végül a ma is gyártás alatt lévő NG 700-800-900-as sorozatot. A Boeing  mindezekből együttvéve érte most el a 7500-as számot, ezek közül 5600-5700 repül most is. A típus még le nem gyártott rendelésállománya több mint 3100, ezek jelentős része, több mint ezer már a következő újrahajtóművezett, ismét továbbfejlesztett MAX kategóriába tartozik.

Mint azt a legutóbbi Ryanair-rendelés kapcsán is megírtuk, a cég a típus gyártásának felgyorsítására készül, jövőre már havonta 42 két hajtóműves, egyfolyosós gép hagyja majd el a rentoni összeszerelő csarnokot. 117 ország 336 légitársasága repülte vagy repüli a típust, tavalyi csődjéig a Malév flottájának is 737-esek alkották a gerincét.

Repül a 7500., és még le kell gyártani több mint 3100-at

Egy adott pillanatban a gyár becslése szerint egyszerre több mint kétezer Boeing 737-es repül valahol a föld légterében, létezik business-jet kiadása, és számos verzióját alkalmazzák katonai célokra is, a legújabb a P8A Poseidon tengerészeti felderítő és tengeralattjáró-elhárító, amit a 737-800-asból fejlesztettek.

Még egy érdekes adat: 1993-ban ugyancsak Indonéziában a Garuda állította szolgálatba a Boeing 7500. sugárhajtású utasszállítóját, egy 124 utasra székezett 737-400-ast.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.