Az óriási fapados óriási gépvásárlása

iho   ·   2013.03.20. 07:30
Ryanair_pescara_03_cr

Ha nem is kétszáz, de 175 gép, ha nem is 18 milliárd, „csak” 15,6 listaárakon, ha nem is Szent Patrik napján, hanem egy-két nappal később; a Ryanair „bevásárlása” persze így is nagyon fontos hír.

Az ír fapadosóriás közleménye szerint a valaha volt legnagyobb európai repülőgép-vásárlási üzletet hajtja majd végre a 175 új Boeing 737-800-as bevásárlásával. Az ügyletre még a részvényeseknek is rá kell bólintaniuk, és a közlemény szerint az üzlet pénzügyi fedezete sem teljesen tisztázott még.

A legfontosabb kérdések azonban a Ryanair lépéseivel kapcsolatban eldőltek, a fapados óriáscég tehát továbbra is ugyanazt a Boeing keskenytörzsűt repülteti majd, mint amely jelenleg alkotja a flottáját, ami azt jelenti, hogy a gépek nagy részének leszállítása végeztével a légitársaság kb. négyszáz 737-800-assal üzemel majd. A gépek közül 75-öt szánnak a jelenlegi flotta legöregebb gépeinek leváltására, a többi azonban kifejezetten a flotta bővítésére szolgál.

Az átadások felpörgésével a Ryanair egyszerre 400 737-800-ast üzemeltet majd

Mint arról már korábbi cikkünkben is idéztük a véleményeket, ez a megoldás a Ryanair számára a gépek vételárától szinte függetlenül a legolcsóbb megoldás, ennyire nagy és ennyire homogén flotta nagyon komoly gazdasági előnyökkel jár, az üzemeltetése egyszerű és sokkal kevésbé költséges, mint ha új típust vásárolt volna a társaság.

A Ryanair közleményében ugyanakkor az is benne van, hogy a társaság „tovább tanulmányozza” a 737 MAX Boeing keskenytörzsűt. Noha a Ryanair korábban kifejezetten húzódozott ettől az újrahajtóművezett verziótól, nyilván valamikor majd elkerülhetetlenné válik, hogy a kifutó típus helyett az új változatra térjenek át, már ha továbbra is a Boeingnál maradnak. Márpedig a megrendelés ezt jelenti, tehát mostantól végképp kevés lesz az alapja a Ryanair vezére, Michael O'Leary trükkös játékainak, amelyekkel a kínai COMAC 919-est kezdte úgymond favorizálni, hogy a még nem repülő típus egy megnagyobbított változatával próbáljon kedvezőbb árakat kikényszeríteni az amerikai gyártótól.

Renton, a Boeing keskenytörzsűek összeszerelése

Ami egyébként az árat illeti, a bejelentés szerint az a verzió jött be, hogy a Ryanair feltehetően azért tudott kedvező árat kiharcolni, mert kifutó típusként alkudhatott a 737-800-asra, miközben a Boeing már nagyon is a továbbfejlesztett MAX változat gyártására helyezi a hangsúlyt. A tervek szerint az új változat 2017-től állna szolgálatba. A közlemény egyébként hangsúlyozottan listaárról beszél, vagyis azt nem tudni, és feltehetően mindkét fél mélyen titokban is tartja, hogy a listaárhoz képest mekkora engedményt kapott a megrendelt gépek nagy számára és a típus kifutására tekintettel a vásárló az eladótól.

Az üzlet egyben azt jelenti, hogy a Boeing még nagyobb erőfeszítéseket kell, hogy tegyen keskeny törzsű gépei gyártásának felgyorsításához. Talán nem véletlen, hogy épp most gördült ki a rentoni festőcsarnokból az első, már a felgyorsított gyártási program részeként készült új generációs (NG) 737-es, a Copa Airlines gépe, speciel épp a Ryanair által is használt, de egyébként is legnépszerűbb 800-as változat.

A gyorsított gyártási széria első gépe

Innentől kezdve az eddig havi 35-ről 38-ra nő a szerelősorok kibocsátása, jövő évre pedig már havonta 42 Boeing 737-es keskeny törzsű utasszállítót készít el, majd ad át a megrendelőknek a gyártó. Februárban az NG és a MAX 737-esek egyesített rendelésállománya 3136 gép volt.

A legfrissebb fejlemény: New Yorkban közös sajtóértekezletet tartott a Ryanair vezére, Michael O'Leary és a Boeing polgári gépeket gyártó részlegének elnök-vezérigazgatója, Ray Conner. O'Leary korábbi nyilatkozataival szemben bejelentette, hogy az ír fapados a mostani szerződésen túl mégiscsak rendel 737 MAX-okat, erre akár már ennek az évnek a végén vagy jövő év elején sor kerülhet, a tervezett gépszám pedig meghaladná a százat.

O'Leary ugyanakkor jelezte, továbbra is szeretné, ha az új MAX-8-as tíz utassal többet tudna szállítani, és továbbra is fenntartásai vannak a gépnek a mostanihoz képest nagyobb leszállósúlya miatt, mert a Ryanair eszerint fizeti a tarifákat az európai repülőtereken.

Kapcsolódó hírek