A tízezredik 737-es, a világrekorder típus
A törzséről februárban már megemlékeztünk, de most már elkészült maga a gép is: a tízezredik 737-es. Rentonban a gyártó több ezer alkalmazottja ünnepelte a Southwest színeit viselő MAX 8-ast (korábban terjedtek olyan hírek, hogy egy NG-800-asról lenne szó, de nyilvánvaló, hogy az igazi marketingértéke annak van, ha a madár a legfrissebb kiadás példánya).
Az ünnepségen a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója, Kevin McAllister több mint ötven év sikeréről beszélt a gép kapcsán: kétségtelen, hogy nem csak darabszámban, de a gyártás évei szerint is bajnok a sugárhajtású utasszállítók kategóriájában a típus. A cég ismertetője szerint az első rekordot ötezer példánnyal 2006-ban ünnepelhették, a következő ötezerre pedig csak tizenkét évet kellett várni, ami nem egyszerűen a magasabb gyártási teljesítményt, hanem a típus iránti változatlanul hatalmas étvágyat is jelzi a légitársaságok részéről.
Persze ez a gép már nagyon sok mindenben nagyon más, mint az első, egyébként ilyen sikerrel és ilyen hosszú élettel még nem is kecsegtető 737-100-as sorozat. Mint erről tavaly, a legkisebb Boeing első felszállásának ötvenedik évfordulóján cikksorozatunkban is írtunk, a gép a 707/727 törzs-szerkezetét, a 727-es remekül sikerült szárnymechanizációját örökölte, de a döntő Joe Sutter, később a 747-es főtervezője nagy megérzése volt, vagyis hogy a korabeli konkurenciával szemben, a farokhajtóműves elrendezés helyett a szárny alsó részéhez simulva képzelte el a hajtóműveket.
Ez az elrendezés igazából most, a MAX, a legújabb variáns tervezésekor tért vissza, közben pedig az újabb, modernebb, nagyobb kétáramúságú, nagyobb átmérőjű CFM-56-os hajtóműveket előrenyúló pilonokra szerelték. És persze számtalan más fontos változás történt, amelynek „tanúja” az immár igazi „glass-cockpitt” műszerfal, a sok mindenben átalakított, az utasnak nem annyira látható belső rendszerek, az aerodinamikai finomítások, az NG és a MAX új szárnya, utóbbi különleges kiképzésű szárnyvég-megoldása, a még nagyobb átmérőjű hajtóművek miatt szükséges hosszabb orrfutó, és így tovább.
Közben maga a gyártási folyamat is alaposan átalakult, lehetővé téve az egészen elképesztő havi 52, majd jövőre már 57 gépes teljesítményt. Amire nagyon is szükség van: miközben vannak még legyártandó NG-példányok is, a MAX-ok leszállításra váró rendelésállománya 4300 fölötti. Vagyis a következő állomás nyilván a 15 ezredik példány lesz, miközben az első százas szériából annak idején mindössze 30, igaz, a 200-asból már 1100 körül készült.
A Boeing a tízezredik madár kigördülése kapcsán prezentált néhány más adatot is: minden másfél másodpercben fel- vagy leszáll egy 737-es a világon, bármely adott pillanatban átlag 2800 737-es van a levegőben a típus által szállított utasok száma több, mint 22 milliárd, vagyis a Föld jelenlegi lakosságának körülbelül háromszorosa, a lerepült mérföldek száma pedig 122 milliárd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!