Novak Djokovic nemcsak teniszezik, repül is!

Veréczi Frick Zsuzsa   ·   2014.01.21. 10:00
cim

A JAT Airways a balkáni háborúk után a korábbinál sokkal kisebb flottával – nyolc B737-300-as, három ATR72-200-as géppel – kezdte meg működését, majd tavaly augusztus 1-jén stratégiai szerződést írt alá az Etihad Airways légitársasággal, amely szerint az Emirátusokbeli cég lett a tulajdonosa a szerb légitársaság 49 százalékának. A szerb kormánnyal aláírt szerződés értelmében a kormány átvállalja a légitársaság adósságát, ami körülbelül 190 millió euró, és kifizeti az elbocsájtandó dolgozók végkielégítését. Az Etihad október 1-jén vette át a társaság operatív ügyeinek intézését, a stratégiai partnerség teljes egészében 2014. január 1-jétől működik.

Mindenki számára nyilvánvaló, hogy az arab légitársaságnak a befolyása lényegesen nagyobb lesz, mint amennyire a tulajdonrésze feljogosítaná, de mindezek ellenére a partnerség mindkét félnek gyümölcsöző lehet.

A szerbek nagyon-nagy reményeket fűznek az Air Serbiához. A százmillió euró, amit az Etihad befektet a közös légitársaságba, lehetőséget ad új repülőgépek vásárlására, és az új társaság imidzsének átalakítására.

Újabb bajba jutott európai légicéget állít talpra egy jelentős, nem európai befektető

Ez meg is történt. Október 19-én új festéssel és az új névvel, Air Serbia felirattal leszállt az új légitársaság első A319-es repülőgépe a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren. A gépet Düsseldorfban festették, onnan indult, a határt Magyarország felől lépte át, ahonnan a leszállásig a hadsereg két MiG-29-es repülőgépe kísérte.

Megtörtént az ünnepélyes, vízfüggönyös fogadás, majd október 25-én hatalmas ünnepséggel, nagy bulival a JAT Technik VIP hangárjában ünnepelték az első repülőgépet. Ott volt a társaság vezérigazgatója, Danet Kondic, az Etihad elnök-vezérigazgatója, James Hogan, és Szerbia kormányának első miniszterelnök-helyettese, Aleksandar Vucic, valamint diplomaták, közéleti személyiségek, neves emberek és a cég munkatársai.

Az Air Serbia légitársaság tíz Airbus repülőgépet lízingel a CIT Aerospace lízingcégtől. Üzemeltetésükre szeptember elejétől negyven JAT-pilóta képeztek át az Air Berlin oktatóbázisán.

Az A319-es gépek egyforma konfigurációval jönnek: nyolc business és százhúsz turistahellyel. Két A320-as érkezését 2014. március végére tervezik, így 2014 áprilisától a légitársaság teljes flottája: nyolc A319-es, két A320-as, négy ATR72-es, amelyeket szintén átfestenek az új dizájnra és felújítják a gépek belsejét is. A jelenlegi Boeing-flottát is megtartják, márciustól folyamatosan alakítják ki a kabinbelsőt full economyra és charter forgalomban fogják használni.

Így fogadták az Air Serbia első A319-esét Belgrádban

Az új társaság elve, hogy élő emberekről nevezik el a repülőgépeket, akik valamilyen téren dicsőséget szereztek Szerbiának. Így lett az első gép névadója Novak Djokovic teniszező, és már az örömpartyn bejelentették, hogy a második gép Milica Mandic nevét fogja viselni. Milica az első sportoló, aki aranyérmet szerzett szerb színekben a 2012-es londoni olimpián.

Október 29-étől a JAT Airways név a polgári légiközlekedés történelme lett, ettől a naptól a társaság hivatalosan is az Air Serbia nevet viseli, egész pontosan Air Serbia Légiközlekedési Részvénytársaság.

Az Air Serbia több újdonságot is bevezetett a téli menetrendben. Az október 27-én induló téli szezon első napjától heti négy járatot – hétfő, szerda, péntek, vasárnap – üzemeltetnek Abu Dhabiba, ez később napi járat lesz.

December 1-jétől új desztinációk nyíltak: Prága és Banja-Luka, december 10-étől Ljubljana és Bukarest. Ezekbe a városokba napi járatot indítanak ATR-72-essel, a tervek szerint később ezeken az útvonalakon is az Airbusok repülnek.

Még tizenkét új járat indítását tervezik tizenegy országba 2014. január és április között a jelenlegi menetrend átszervezésével, amivel optimalizálni kívánják az anyarepülőtér, Belgrád kihasználtságát.

Központi kérdés volt a nemzeti légitársaság megmentése, még ha külföldi segítséggel is

A belgrádi repülőtér a többi volt jugoszláv tagköztársaságok repülőtereihez hasonlóan rekordévet zárt tavaly: három és félmillió utas fordult meg Belgrádban, annyi, mint Ljubljana és Zágráb nemzetközi repülőterén összesen. Az Air Serbia fejlődése miatt a repülőtér biztos benne, hogy 2014-ben jelentős forgalomnövekedésre kell számítaniuk mind a beutazó, mind a tranzitforgalomban.

2013-ban harminc légitársaság üzemelt Szerbiába, köztük a Belavia Minszk–Budapest–Belgrád–Budapest–Minszk járatával, amelynek megnyitásakor külön kiemelték a budapesti leszállást, emlékeztetve arra, hogy több mint egy évvel a Malév csődje után ismét lesz légi összeköttetés a két város között.

E tekintetben az Air Serbia sem késlekedik, március 30-ától beindítja budapesti, bejruti, szófiai, várnai, majd május 29-től kijevi és varsói menetrendszerinti járatait. A tervek szerint a budapesti napi járatot ATR72-es típussal fogják repülni, a bevezető ár 99 euró lesz.

Mindeközben az Európai Bizottság újabb és újabb dokumentumokat kér, hogy vizsgálják a társaság működésének jogszerűségét. Vucic miniszterelnök-helyettes egy interjúban annyit mondott, hogy nem sértettek uniós jogot, mert a társaság többségi tulajdonosa a szerb kormány, az igazgatótanácsban többségben vannak az általuk kinevezett tagok, ezért a döntéseket az nem befolyásolja, hogy a vezérigazgató az Etihad embere.

Már most eldőlt, hogy az Etihad készletéből meglesz a következő flottamodernizálás is

Légügyi szakértők szerint inkább európai nagy légitársaságok nyomására folyik ez a szigorú vizsgálat, amelyek egyáltalán nem szeretnék, ha az általuk uralt európai piacon új játékos jelenne meg. Így látja ezt Obrad Babic az egyetem légiközlekedési karának professzora is, aki szerint „itt egyes légitársaságok félelméről van szó, hogy a piacra, amelyet most ők birtokolnak, bejön egy erős játékos, mint az Etihad, amely ahol eddig megjelent, rendkívüli eredményeket ért el.”

Hogy valóban elérik-e ezeket a rendkívüli eredményeket, azt majd az idő igazolja, az azonban bizonyos, hogy sokat tesznek érte. A dubai Air Show-n bejelentették, hogy az Air Serbia tíz új generációs A320-as repülőgépet állít forgalomba, ez a beszerzés része a légitársaság stratégiai partnere, az Etihad Airways 199 példányra szóló megrendelésének.

Az A320neo fogja kiváltani a nyolc A319-est és a két A320-ast, amelyek jelenleg üzemelnek, illetve amelyeknek lízingelése folyamatban van, hogy fokozatosan lecseréljék velük a kiöregedő Boeing B737-300-as flottát. Az A320neo gépek várhatóan 2018 és 2020 között állnak forgalomba.

A belgrádi reptér stílusát és életét is átalakította az új társaság

A kormány, mint többségi tulajdonos természetesen egyeztetett az Etihad Airways-szel a repülőgép-vásárlásról. „Ez jó a nemzeti légitársaságnak, jó a szerbeknek, mert az Air Serbia sikeres működése jelentős hatással van a gazdaság fejlődésére. Ezeknek az új gépeknek a megvásárlásával a légitársaság az első lesz a régióban, amelyik a legmodernebb Airbus-flottával fog rendelkezni. Értjük, hogy mekkora jelentősége van az Air Serbiának az ország gazdasági fejlődése szempontjából. Már most látszik a változás az utaskiszolgálás minőségén, és ez a munka fogja biztosítani a folyamatos fejlődést, kiegészítve a legkiválóbb repülőgépekkel” – mondta a miniszterelnök-helyettes gazdasági tanácsadója.

Hozzátette, hogy az egész ország légiközlekedési ipara profitál az új társaságból, de profitálnak az utasok is. A légitársaság jelenleg harminc európai, mediterrán desztinációt repül. Átgondolt menetrendjükkel kiváló átszállási lehetőséget biztosítanak az utasoknak Európa nagy városaiba, vagy a tengeren túlra, ugyanakkor az utasok részesülnek az Etihad légitársaság valamennyi szolgáltatásában. Részesei az Etihad törzsutas programjának, az Etihad Guestnek, amely az egész világon elismert és számtalan előnyt biztosít tulajdonosának akár szállodákban, autóbérlésnél, de ismert üzletláncoknál is.

Az Etihad beszáll a belgrádi reptér üzemeltetésébe: a következő privatizációs lépés?

Az Etihad Airways tervei között van a szerepvállalás a belgrádi repülőtér üzemeltetésében, ahogyan már az Air Serbia útján meg is építtette a két földszinti beszállító boxot a buszos beszállítások lebonyolítására. Kétséget kizáróan egy jelentős átszállási pont létrejöttén dolgoznak.

Danet Kondic vezérigazgató kijelentette, hogy céljuk világszínvonalú légitársasággá válni, ezért gyorsították meg az A319-es és A320-as gépek forgalomba állítását, amelyekkel jelentősen javítják az utasok kiszolgálásának minőségét és a nemzeti légitársaság szolgáltatását.

Az Air Serbia csak teszi a dolgát.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek