Airbus: átadták a hétezrediket

iho/repülés   ·   2011.12.13. 12:00
us_cim

Ünnep az Airbusnál – egyre sűrűbben éri el az újabb ezret az európai gyártó <br>(fotók: Airbus)

A US Airways számára átadott A321-essel érte el az európai gyártó a szépen hangzó hétezredik számot, de az Airbus közleménye igen érdekes adatokat tartalmaz arról is, hogyan alakultak a gépeladások az elmúlt évtizedekben.

Az első gépük, amelyet 1974-ben állított szolgálatba az Air France, egy A-300B2 volt, vagyis az akkori egyetlen gyártmány. Nem csoda, hogy abban az időszakban, amikor még csak ezt a szélestörzsű madarat és rövidebb, de nagyobb hatótávolságú változatát, a 310-es készítették, még viszonylag lassan kúsztak felfelé a darabszámok: az ezredik gépet 1993-ban szállította le a cég ugyancsak a francia nemzeti légitársaságnak, de ez már egy A340-es négyhajtóműves volt.

Az őspéldány, az Air France A300B2-ese 1974-ben

Közben azonban megindult a 320-as keskenytörzsű, majd a 330-as kéthajtóműves  szélestörzsű gyártása, és innentől kezdve azért komolyan felfutott mennyiségben is a termelés: a kétezredik gép átadására már csak hat évet kellett várni, onnantól már csak három év telt el 2002-ig, a háromezredikig, aztán két-három évenként lépték át az újabb ezres határokat, de legutóbb már csak egy évbe tellett ennek a számnak az elérése. Az is az idők változását mutatta, hogy 2010-ben a hatezredik Airbus egy kétszintes óriás 380-as volt, amit az Emirates vehetett át.

A mostani átadásnak is megvan a maga szimbolikája, hiszen a US Airways a légitársaságok közül a legnagyobb keskenytörzsű Airbus-flottát repülteti, év végéig 93 A319-es, 72 320-as és 63 321-es alkotja majd a rövid- és középhatótávolságú derékhadat. és nyilván annak is megvan a maga üzenetértéke, hogy a hétezredik európai gyártmányú gépet éppenséggel egy amerikai légitársaságnak adják át, a  legnagyobb vetélytárs földijének.

A most átadott hétezredik Hamburgban

Az Airbus számára nyilván azért is volt fontos épp egy 321-es fókuszba állítása a kerek szám alkalmával, hogy továbbra is fenntartsa az érdeklődést a 320-as gépcsalád továbbfejlesztett, újrahajtóművezett verziója, a neo irányában. Az üzenet egyértelmű a súlyos gondokkal küszködő amerikai légitársaságoknak: ha csökkenteni akarjátok az üzemeltetési költségeket, vegyetek új, olcsóbban repülhető gépeket. Más kérdés, hogy természetesen az amerikai vetélytársnak is ez az üzenete az amerikai és más légitársaságok felé.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.