Arcvesztés Dubajban
Az Egyesült Arab Emirátusok a már meglévő Dassault Mirage 2000-9 vadászbombázó flottát cserélné le egy modernebb vadászgéppel. Erre egészen a kiállítás megnyitójáig a Rafale volt a kiválasztott típus, de mire bezárultak a kapuk Dubajban, a Rafale esélyei minimálisra csökkentek. Mind a biztosnak tűnt győzelemnek, mind a mostani blamázsnak a politika az alapja.
A hivatalos bejelentés szerint, melyet az Emirátusok koronahercege, Mohamed bin Zajed sejk, a fegyveres erők parancsnokhelyettese tett, a francia ajánlat egyszerűen „nem működőképes”. A sejk kiemelte a francia politikai vezetés erőfeszítéseit is: „Sarkozy elnöknek köszönhetően Franciaország nem tehetett volna többet politikai vagy diplomáciai síkon, hogy a Rafale-üzletet tető alá hozzuk”. A kerékkötő hivatalosan maga a Dassault, legalábbis a koronaherceg szerint. „Sajnálatos módon a Dassault nem vette tudomásul, hogy nincs az a politikai és diplomáciai akarat a világon, mely képes lenne egy versenyképtelen és működésképtelen kereskedelmi ajánlatot felülmúlni”.
A Dassault nem kívánta kommentálni az elhangzottakat.
Így a 60 gépes megrendelés, mely egyben a Dassault Rafale első exportmegrendelése is lett volna, minden bizonnyal kicsúszott Franciaország kezéből – egyben így csökkenhet az ország befolyása is a régióban. A 60 gépes megrendelésre most nyílt versenyt írnak ki (már amennyire egy ilyen értékű haditechnikai beszerzés nyílt és versenyszerű lehet). Meghívást kapott a Boeing, rögtön két típussal is: az F-15 Eagle (gyaníthatóan a legfejlettebb, csökkentett észlelhetőségű F-15SE Silent Eagle lesz a versenyző) és az F-/A-18 Super Hornet is (itt pedig a fejlesztés alatt álló Super Hornet International lehet a választott változat). Jöhet a Lockheed Martin is a már sokadik generációs F-16 Falconokkal: már úgyis az Emirátusoké a legfejlettebb változat, az F-16E/F Block 60 Desert Falcon. Jöhet Európa is: az Eurofighter-konzorcium a Tranche 3-as sorozat gépeit kínálhatja fel.
A dolog nagyon nagy problémát jelent a Dassault számára, hiszen eddig éppen az Emirátusok tűnt a legbiztosabb exportpiacnak, köszönhetően az óriási diplomáciai háttértámogatásnak: a legutóbbi tárgyalócsoport vezetője Alain Juppé, Franciaország egykori miniszterelnöke volt. Az Emirátusok vezetése viszont úgy tekintette az üzletet, hogy azzal politikai szívességet tesznek az újraválasztásáért jelenleg vert helyzetből küzdő Nicholas Sarkozy francia elnöknek.
A források szerint nem csupán arról van szó, hogy a Dassault nem volt képes átlátni a bonyolult politikai erőviszonyokat és játszmákat. A leendő megrendelő elsősorban az árakkal volt elégedetlen, de a szerződés más pontjaival, a gép képességeivel is komoly problémái voltak. Arról már többször is cikkezet a szaksajtó, hogy az Emirátusok elégedetlen a jelenkegi hajtóművek tolóerejével, illetve a fedélzeti radarrendszerrel is. Ezek továbbfejlesztését és cseréjét viszont a Dassault ki akarta számlázni az Emirátusoknak, mely feltétel elfogadhatatlan volt a gazdag, de óvatos Emirátusok számára – főleg a jelenlegi, kínálati piacot is figyelembe véve.
A verseny így újrakezdődik, immár valóban több szereplővel. A kiválasztás hónapokat vehet majd igénybe, így győztest csak 2012. második felében hirdetnek majd leghamarabb.