Az előváros mostohagyermeke
Nem villamosított fővonal, mint például a Tatabánya, Székesfehérvár, Vác, Újszász, Cegléd felé futók, nem is az elegáns Buda áldott-átkozott kirakatvonala. A háború előtt állomásait, megállóhelyeit a következőképp hívták (a korabeli helyesírás szerint): Ujpéteri telep, Soroksárpéteri, Gyálpusztai szöllők, Gyálpuszta. Ma Budapest XVIII. kerületének egy része (Pestszentimre) és egy kistérségi központ (Gyál) van a helyükön.
Az egyedüli elővárosi vonal, ahol – egyvágányú mivolta és a keresztezési helyek hiánya miatt – az ütemes menetrendet a mai napig nem vezették be. Az egyedüli, ahol (most már csak részben) dízelvontatású ingavonatok közlekednek, a hamisítatlan Csörgő-dübörgést becsempészve a meleg nyári estéken nyitva hagyott ablakok mögé.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még 2009-ben írta ki a pályázatot az elővárosi vasútvonalak fejlesztésére. Az időközben Kecskeméten felépült Mercedes-gyár is, mint kerülő útvonalra, számít a Kecskemét–Lajosmizse–Kőbánya-Kispest szakaszra. Mindenképp szükséges a személyvonatok ütemes menetrendjének, valamint a kerülési, előzési lehetőségek megteremtéséhez a pálya és az állomások fejlesztése. Az első ütemben átszállásos vágányzárral (Kőbánya-Kispest és Dabas között vonatpótló buszok közlekednek) Gyál megálló-rakodóhelyet és Inárcs-Kakucs állomást teszik alkalmassá a vonatkeresztekre.
Gyálon az átmenő fővágányon kívül két rakodó-kiszolgálóvágány volt még. A településhez közelebbi, a felvételi épület előtti tárolóvágány helyére épül az új első vágány, a másik, az Autóker iparvágánya jelenleg csonkán végződik – 1998-ig mindkét végén be volt kötve a fővágányba. A vágányhálózat átépítésén kívül a peront és az útátjárót is felújítják, a további tervekben a Kispest–Ócsa közötti pályafelújítás is szerepel.