Az év légitársasága: az Etihad!
A tekintélyes légiközlekedési lap és portál, az Air Transport World szerkesztői évről évre szavaznak arról, melyik légitársaságot tartják az elmúlt év legjobbjának: a szempontrendszer meglehetősen összetett. Belejátszik a különféle eredmények, újítások mellett az üzemeltetés minősége, a pénzügyi teljesítmény, az utaskiszolgálás, a biztonság és a munkavállalókkal kialakított viszony. Az ATW külön díjazza, ha az illető cég vezetése innovatív és stratégiai érvényességű gondolkodásról tesz tanúbizonyságot.
Nos az Etihad Airways a szakértő szerkesztők szerint gyors, de átgondolt növekedést mutat, különleges partnerségi stratégiát alakított ki, egyedülálló kabinfejlesztéseket produkált a 787-esein és az A380-asain, köztük a portálunkban is bemutatott, három helyiségből álló Residence apartmanokat a kétszintes óriásgépen.
Ugyancsak díjazta a szerkesztők csapata az Etihad „diplomatikus” részvételét az Öböl-társaságok körüli viharokban. Mint ismeretes, az amerikai cégek komoly háborút indítottak az Emirates–Qatar–Etihad trió ellen, azt követelve, a washingtoni adminisztráció korlátozza, vagy legalábbis kösse feltételekhez ezeknek a cégeknek az amerikai terjeszkedését, mert a vádak szerint megengedhetetlen piaci előnyöket élveznek az Öböl-országoktól kapott állami támogatások révén. Az Etihad válasza erre stratégiája és üzleti modellje volt, hangzik az indoklás.
Az ünnepélyes eredményhirdetés során James Hogan, a társaság elnök-vezérigazgatója New Yorkban úgy fogalmazott, az Etihad Airways az iparágban nem a legnagyobb, hanem a legjobb akar lenni.
Az ATW szavazásán legutóbb a Southwest, 2014-ben a Delta, 2013-ban a japán ANA és 2012-ben az Air New Zealand nyerte el az Év Légitársasága díjat, a 2011-es győztes az Etihad egyik legfőbb versenytársa, az Emirates volt. Most csak a fő díjazottat nevezték meg, de a későbbi ünnepélyes átadáson kiosztják majd az év technológiai vívmánya, az év repülőtere, az év regionális légitársasága, az év eco-társasága és más kategóriák díjait is, ezekről a győztesekről a következő hetekben jelennek meg információk, a díjkiosztó februárban a szingapúri szalonon lesz.
Az Abu Dhabi székhellyel működő Etihad Airways az Öböl-trió második legnagyobb légitársasága, 2003-ban alapították, eleinte csak közel-keleti járatokkal, mostanra a célállomások száma száztizenhatra emelkedett. Jelenlegi flottája százhúsz gépet számlál, egy éve vezette be a 787-est és az A380-ast a forgalomba, most mindkettőből öt-öt példányt repültet, néhány napja indította el először A380-assal a New York-i járatot. A rendelési listán összesen 189(!) gép szerepel, köztük hatvanhat Dreamliner, huszonöt 777-es, hatvankét Airbus A350-es és még öt 380-as óriás.
Intenzív terjeszkedési politikája elsősorban a más társaságokban vásárolt tulajdonrész formájában valósul meg, 49 százalékos részesedése van az Air Serbia és az Alitalia, 40 százalék az Air Seychelles, 29 százalék az Air Berlin, 24 a jet Airways és 22 százalék a Virgin Australia tulajdoni palettáján. 2013-ról 2014-re 24 százalékos(!) volt a forgalom növekedése, a tavalyi teljesítmény 14,3 millió utas volt, az ideit már 17 millió körülire várják. Ugyancsak sokat segít a forgalom növekedésében a rengeteg partnerrel kötött codeshare-megállapodás. Az elmúlt négy évben a társaság folyamatosan nyereségesnek bizonyult.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!