Az F-35 átrepült a vízen: egy hajtóművel az óceán fölött
Történelmi átkelés: noha az Atlanti-óceánt már átszelték néhányszor a történelem folyamán, sőt, ez mostanság naponta is rengetegszer lezajlik, egy annyira új és a jövőben meghatározó típusú repülőgép esetében, mint az F-35-ös, ha nem is akkora esemény, mint amekkorára kicsit felfújták, de azért fontos momentum. Ráadásul sok érdekes részlettel.
Fehér Balázs, egy éppen Olaszországban tartózkodó berepülési szakember véleménye: – Az olasz repülőipar az F-35-ös programban valóban kitett magáért; az olasz légierő tankerflottája lett az első nem amerikai utántöltő, ami megszerezte az alkalmassági engedélyt az F-35-ösök utántöltésére. Látszik az alapos felkészülés az útra: két tanker (ha az egyiknél meghibásodik az áttöltő-rendszer, akkor ott a másik, hogy elérjék a legközelebbi kitérő repteret), két „chase-plane” , kísérő gép, a tesztelt repülőgép mozgásának megfigyelésére és dokumentálására. A Typhoonoknak ez volt ugyanis az elsődleges feladata, és ha már „útba esett” a Red Flag, akkor két legyet ütöttek egy csapásra. Pluszban maradt még egy Typhoon Lajesen, hogy ha út közben meghibásodott volna valamelyik EF, akkor „be tudott volna ugrani” a helyére. |
Először is, ami kissé váratlan, az átkelés iránya. Mint erről hírt adtunk, két évvel ezelőtt az akkori nagy nyári angliai repülőünnepekre várták az F-35-ösök megjelenését, sőt, Fairford és Farnborough mellett a készülő brit hordozó névadó ünnepsége felett is terveztek egy díszelgő áthúzást a géppel. Amit azonban, már az egész átkelést, egy váratlan, tűzbe torkolló hajtóműhiba hiúsított meg.
A mostani hírek arról szóltak, ez alkalommal az európai bemutatkozás biztosan sikeres lesz a nyáron, és a nyilvánosság előtt semmi jele nem volt, hogy az atlanti átkelést közben fordított irányba készítik elő, méghozzá Olaszországban. A kijelölt gép a Cameri üzemben, az Alenia Aermacchi gyártósorán elsőnek elkészült F-35-ös lett, amelynek kigördüléséről majd szűzfelszállásáról tavaly adtunk hírt.
Nos tehát az olaszok kelet felől beelőztek, és az ő gépük repült át a portugáliai Lajes légitámaszpont, vagyis az Azori-szigetek érintésével a marylandi Patuxent River tengerészeti bázisra. A repülésről a The Aviationist szakportálon jelentek meg az első gyönyörű air-to-air felvételek.
Az út közel hét órán át tartott, a gépet a „Nindzsa” hívójelű Gianmarco Di Loreto őrnagy vezette, aki jónéhány, Tornadókon végigrepült év után tavaly kapott átképzést az F-35-ösre. A gép természetesen nem egyedül repült, sőt, igen komoly kötelék állt össze az útra: az F-35-ös mellett két másik harci gép, két Eurofighter, amelyek azonban nem PAX-ra siettek, hanem Nevadába, a Nellis támaszpontra, a Red Flag-gyakorlatra, és nem Patuxent Riverben, hanem New Hampshire államban, a Pease bázison szálltak le.
Természetesen ennek az alakzatnak a légitankolásáról is gondoskodni kellett, ezért velük repült az olasz légierő két KC-767-ese, amelyen egyben az olasz légierő vezetői ültek, hogy leszállás után köszöntsék az őrnagyot és a gépet. Sőt, velük volt még két C-130-as teherszállító, fedélzetén egy-egy felfújható nagyméretű tutajjal, arra az esetre, ha valamelyik gép pilótája nem kívánatos fürdőre kényszerülne az Atlanti-óceán ilyenkor különösen hűs habjai között.
Az óvatosság végülis nem teljesen ok nélküli, hiszen az F-35-ösnek csak egy hajtóműve van, de az nagyon szépen végigdolgozta a repülést a nagy víz felett. Három tankolást kellett végrehajtani az atlanti légtérben és még egy biztonságit leszállás előtt (holding, átstartolás és egyéb előre nem látható körülmények esetére), az őrnagy külön kiemelte, mennyire stabilan repült a gép a nagy tanker mögötti turbulens zónában is az üzemanyagfelvétel közepette. A hét órából öt órát rossz időjárás közepette repülték, 120 csomós ellenszélben, és a legfontosabb történés az volt, hogy nem történt semmi különös, nem volt meghibásodás.Az AL-1 gyári jelzésű gép egyébként további teszteken esik át, majd a következő állomás Luke légibázis, ahol ezt a példányt is bekapcsolják a nemzetközi F-35-ös kiképzési programba. Ennek keretében tanulják a típust az amerikai, az ausztrál, a holland légierő pilótái, és ott vannak már a japán és izraeli üzemeltetők is. Az olaszok a maguk gyártásából az első öt gépet repülik át hasonló módon Olaszországból Luke-ra, a hatodik lesz az első hadra fogható példány.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!