Az Orangeways azt ígéri, heteken belül fizet
Időről időre felröppennek hírek a különböző közösségi szolgáltatást nyújtó, köztük közlekedési cégek háza tájáról. Ezek szerint súlyos anyagi gondokkal küzdenek, emiatt pedig az alkalmazottak nem kapnak időben fizetést, az utasok pedig időnként nem kapják meg a kifizetett szolgáltatásokat.
Legutóbb, októberben az Orangeways került reflektorfénybe azzal kapcsolatban, hogy a cég által üzemeltetett bajai helyi tömegközlekedés egy napra leállt. Akkor az autóbuszvezetők egy része azonnali rendkívüli felmondásra, másik része pedig betegségre hivatkozva nem vette fel a munkát. Mindezt azért tették, mert csúsztak a fizetések.
Arra voltunk kíváncsiak, javult-e a cég helyzete az elmúlt hetekben. Egy névtelenséget kérő alkalmazott szerint továbbra is fennáll a probléma, többször előfordul, hogy késve kapják meg a fizetésüket a buszvezetők, az utaskísérők, de még az irodai alkalmazottak is. Olyan esetekről is beszámolt, amikor egy-egy busz nem tervezett pihenőre kényszerült, mert nem volt elég pénz az üzemanyagkártyán. Más, a Gemenc Volántól kiszervezett buszt hajtó sofőrök arra panaszkodtak, javadalmazásuk egy részét hónapok óta nem kapják meg, alig van pénz a járművek karbantartására.
Előfordult olyan is, hogy bár az utazás árában benne volt a meleg ital, az üdítő és a toaletthasználat, ezeket nem tudták biztosítani különböző okokból.
Megkerestük az Orangewayst, hogy reagáljanak. Válaszukban megerősítették, hogy valóban akadtak olyan munkatársak, akiknek nem tudták időben kifizetni a munkabért, vannak olyan alkalmazottak, akik esetében már egy hónapot is túllépett az elmaradás. Arra, hogy mi ennek az oka, egy magyar vállalkozó számára mindennapos választ kaptunk: körbetartozás.
Mint mondják, a nemzetközi utasok menetjegyeinek a felét utazási irodákon keresztül értékesítik, számos iroda azonban jelentős késésben van a jegyárbevétel továbbításával. Mivel az elmúlt időszakban volt a csúcsszezon, a kinnlevőségek is csúcsra járnak.
Azt fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy csupán átmeneti problémáról van szó, ami – a jelenleg is zajló egyeztetések eredményeképpen – várhatóan még ebben a hónapban, tehát a következő két hétben rendeződik. Mint mondják, folyamatosan egyeztetnek az érintett kollégákkal, ahol pedig azonnali problémát kell kezelni, mindig találnak megoldást. Legutoljára november 10-én utaltak fizetéseket – tették hozzá.
A tankolással kapcsolatban az Orangeways kommunikációján megerősítették, hogy történt olyan eset működésük négy évében, amikor az előre tervezés hiánya vagy valamilyen rendkívüli szituáció miatt a sofőrnek várakoznia kellett, amíg az üzemanyagkártyát ismét használni lehetett. Egy óránál tovább azonban soha nem kellett várni. Azt azonban irreálisnak nevezték, hogy ennek bármi köze lenne a társaság általános pénzügyi helyzetéhez. Az Orangewaysnek üzemanyaghiány miatt eddig egyetlen járata sem maradt ki – hangsúlyozták.
Az üdítők, a meleg italok, illetve a WC-papír hiányát sem tagadták, mint mondják, elszigetelt esetben történt ilyen. A probléma oka az volt, hogy a cég munkatársa nem figyelt oda a készletezésre, így az utánpótlást nem biztosította időben. A gondok észlelése óta azonban nagyobb hangsúlyt helyeznek az ilyesmi elkerülésére, ezért legfeljebb elvétve fordulhat elő hasonló eset. Kiemelték, hogy az összes járat ellátása meleg itallal heti pár százezer forint körüli összeg. Sokkal nagyobb kárt, presztízsveszteséget okozna, ha ezen az összegen igyekeznének spórolni. Mindez tehát szintén független a cég fizetési helyzetétől – magyarázzák.