Az oroszoké lesz Le Bourget?
Oroszország katonai repülőipara ismét kilép a nemzetközi színtérre. Szórványos megjelenések után a júniusi párizsi repülőszalonon először mutatják be Oroszországon kívül a Szuhoj gyár „csúcsmodelljét”, a Szu-35s-t, amely a hagyományosan jó aerodinamikai kialakítást új hajtóművezérléssel, háromdimenziós tolóerő-kormányzással párosítja, és ezzel olyan manővereket képes bemutatni, amit más gépektől és típusoktól nemigen látni. Például a kobrából, amikor a gép vízszintes repülésből a veszélyes kígyó módjára csaknem függőlegesen „felágaskodik”, képes kissebességű fordulóval kijönni, miközben egy pillanatra sem veszíti el kormányozhatóságát. Ugyancsak figyelemre méltó a laposdugó, amelynek során a gép ugyancsak irányítottan függőleges tengelye körül fordul körbe. (Kétségtelen ugyanakkor, hogy legutóbb a nagy állásszögű repüléshez szükséges engedély megszerzésekor az amerikai F-35-ös is bemutatta ezt a produkciót.)
Az Aviation Week összefoglalója kitér az ezekről a manőverekről szóló állandó vitára, vagyis arra, hogy sokan csak airshow figuráknak minősítik ezeket, amelyeknek nincs valóságos harcértékük. A cikkíró szerint ez nem így van: ezek a furcsa manőverek jóval többet érnek, mint egyszerű műrepülő figurák. Már önmagában is igen fontos lehet a manőverező légiharcban, ha a gép a másik pilóta számára kiszámíthatatlanul mozog, azzal pedig, hogy a Szuhoj pilótája a gép orrát laposdugóban vízszintesen tudja az ellenségen rajta tartani, erősen javítja a kishatótávolságú légiharcrakéta találati esélyeit.
Ugyancsak az orosz hadiipar érdekessége lesz a Kamov cég Ka-52-es Alligátora, ez a szokatlan elrendezésű koaxiális harci helikopter, amelynek két rotorja egymás felett forog, a kétfőnyi személyzete pedig egymás mellett ül, és amelyhez alapos mennyiségben integráltak különféle levegő-levegő és levegő-föld fegyvereket. Ugyancsak itt lesz orosz részről a több fontos tenderen résztvevő Jak-130-as sugárhajtású kiképzőgép, amit a belőle „leszármazott” olasz változattal együtt állítanak ki, a Jak már a sorozatgyártás egyik példányát mutatja be, hogy az Alenia a három közül utolsónak megmaradt protopéldányok egyikét hozza, vagy szintén már gyártási példányt, azt még nem tudni, mindenesetre az olaszoknak nyilván fontos, hogy a legutóbbi baleset után helyreállítsák az M-346-os presztízsét. Viszont érdekes lesz látni a Kecskeméten is sokszor repült Spartan, a C-27 felfegyverzett MC-27-J változatát.
Természetesen ott lesz Le Bourget betonján a franciák büszkesége, a Rafale, a lap feltételezése szerint már az új Thales-féle AESA radarral, repül majd bemutatókat egy olasz Eurofighter, az európai konzorcium hasonló radar integrálásával foglalkozik a Typhoonra is. A Eurofighter és a Rafale párharca felerészben már eldőlt az Emirátusokban, ahol tavaly a francia harci gépet már „kilőtték” a tenderből, ezzel a közös európai gépnek nőttek meg az esélyei, viszont Indiában a franciák nyertek megrendelést.
A korábbi évekhez képest visszafogottabbnak ígérkezik az amerikai katonai repülőgépgyártás jelenléte, a Boeing például nem tervezi, hogy gépet küld Le Bourget-ra, pedig ezeken a szalonokon egyrészt a C-17-es, másrészt az F-18E/F rendszeres és sikeres fellépőnek számított. Nem tudni, hogy a Saab elhozza-e újgenerációs demo-Gripenjét, mert az a gép (a svájci és a svéd megrendelés folyamányaként) most igen kemény tesztrepülési programot repül.
Feltehetően a katonai kiállítás egyik sztárja lesz az Airbus Military első szolgálatba álló négyhajtóműves légcsavaros-gázturbinás katonai szállítógépe, az A400 Atlas, leánykori nevén Grizzly, a francia légierő színeiben. Bár miután a második példány már a gurulópróbáknál tart, az is lehet, hogy ő landol a párizsi betonon, ezt a gépet a megrendelő a gyári előrejelzés szerint 2013 harmadik negyedévében veheti át. Egyelőre azt sem tudni, hogy a cég másik újdonsága, az A330 MRTT légiutántöltő és szállítógép, amelynek üzemeltetési próbái most zajlanak a csatorna túloldalán, átrepül-e a RAF-tól a bemutatóra.