Berlin: csúszik a reptérnyitás
A biztonság az első! Ezzel a címmel olvasható a bejelentés az új berlini repülőtér weboldalán arról, hogy a tűzvédelmi rendszer technikai problémái a megnyitás elhalasztására kényszerítik a BER légikikötőt. A nehéz döntésre azok a tények késztették a repülőteret kezelő vállalatot, amelyek az elmúlt napokban láttak napvilágot – fogalmaz a közlemény.
A projekt tervezésében résztvevők mind a mai napig valamennyien meg voltak győződve arról, hogy a a repülőtér biztonsági rendszerét és a hozzá tartozó berendezésket időben beszerelik, és minden kész lesz a június 3-ra tervezett megnyitóra. A hétvégén tartott számos krízis-értekezlet után a projektigazgatók arra jutottak, hogy a technikai biztonsági berendezések felülvizsgálata és műszaki átvétele nem történhet meg az eredetileg kijelölt nyitónapig – hangzik a reptér közleménye.
A légiforgalom áthelyezésének folyamatát Tegelről és Schönefeldről leállították, a repülőtér megnyitását pedig „a nyári szabadságok utáni időre”, magyarán augusztus végére halasztották. Megtartják a most hétvégére tervezett nyílt napokat, amikor a nagyközönség megismerkedhet az új terminállal. Viszont a brandenburgi miniszterelnök azt is bejelentette, hogy augusztusban sem tartják meg a korábban elképzelt nagy, tízezer vendégre szóló nyitóünnepélyt: „Nincs mit ünnepelni” – nyilatkozta Matthias Platzek. Ő mondta el azt is, hogy a csúszás havonta 15 millió euró pluszköltséget jelent.
A bejelentést az érintett légitársaságok sem fogadták épp kitörő örömmel. A Lufthansa viszonylag visszafogottan nyilatkozott, képviselője nehezen megoldható, sokrétű problémáról beszélt. Az Air Berlin a bejelentés időzítését kritizálta élesen, mondván, a korábban tervezett napi hat „járathullám” egyszerűen nem indítható el Tegelről. Hartmut Mehdorn, az Air Berlin vezetője hatalmas kihívásnak nevezte, hogy az új helyzetnek megfelelően átalakítsák a terveket: az időzítés tehát nyilván azért fáj annyira, mert ha korábban kiderül, csúszik a reptérnyitás, másként alakult volna a nyári menetrend.
A korábban a Deutsche Bahn nevű vasúti céget vezető Mehdorn jelezte, nemcsak logisztikai, hanem pénzügyi zavarokat is okoz a reptérnyitás csúszása, ráadásul az érintett légitársaságok képviselői néhány napja jártak Berlin-Brandenburgon, és mindenki biztos volt a június 3-i nyitásban.
A reptérnyitás mostani dátuma is egyébként egy csúszás eredménye, a munkálatok megkezésekor, 2006-ban úgy tervezték, hogy tavaly októberben költöztek volna a társaságok az új terminálra és pályára, de az egyik fővállalkozó csődbe ment, emiatt kellett 2012-re halasztani az indulást.
Mint korábban jeleztük, a reptérnyitást némiképp beárnyékolta az is, hogy Berlin-Brandenburgot még bőven a tervezett nyitás előtt elérte a Németországon végigsöprő éjszakai reptilalomhullám: Frankfurt és Köln-Bonn után ezt a repteret is arra ítélte a bíróság, hogy az esti óráktól a kora reggeli órákig egyáltalán ne indíthasson és fogadhasson repülőgépeket.