Cápauszonyos A320-as: csinos is, hasznos is
Meglehetősen csinos, határozottan jól néz ki – így lehet összegezni a repülővilág reakcióját az Airbus keskenytörzsű gépcsaládját érintő legfrissebb változásra, a sharklet, vagyis cápauszony-szárnyvégekre. A gyár toulouse-i üzemében most készült el az első olyan gép, amit már gyártáskor ezzel szereltek, és amelyik hat másik társával részt vesz majd a most következő, 600 órára tervezett tesztsorozaton.
A lényeg persze nem a szépség, hanem a hasznosság, főképp pedig az üzemanyag-fogyasztás csökkentése. A káros turbulenciákat a hordfelületről elvezető kiegészítés elsősorban azokon a gépeken jelent komoly megtakarítást, amelyek hosszabb járatokon repülnek. A gyár közleménye szerint a kerozinban mérhető megtakarítás elérheti a 3,5 százalékot, ami évente gépenként 700 tonnát jelent. A szén-dioxid-kibocsátás csökkenése pedig évente 200 személyautó károsanyag-kibocsátásának mennyiségével lesz azonos.
A tesztsorozat lényege pedig, hogy a cápauszony megrendelhető változatként az A320-as gépcsalád bármelyik tagjára felkerülhessen, akár a CFM56-os, akár a V2500-as hajtóművel repül az illető gép. Standard tartozéka lesz a látványos sharklet azonban a keskenytörzsű Airbusok újabb generációjának, a neo-családnak.
A repülési kísérletek egyébként nem most kezdődtek: az A320-asok őspéldánya, amely tesztgépként dolgozik Toulouse-ban, már korábban megkapta a cápauszonyt. Ugyanakkor az Airbus érdekes politikát folytatott e kiegészítő ügyében: egy kicsi szárnyvég-kiegészítő, „wingtip-fence” már eleve megvolt a kezdetektől a 320-asokon, de ez évtizedekig nem változott, miközben a Boeing már jó néhány éve kínálja kiegészítő elemként a 737 újgenerációs családra a méretes hajlított szárnyvégfület. Az biztos, hogy manapság már szinte nem is terveznek új típust anélkül, hogy valamiféle, a káros örvényeket elvezető szárnyvég-kiegészítő ne díszelegne a gépeken, hívják azt akár cápauszonynak, akár hajlított szárnyvégnek, akár kerítésnek.