Drónok kontra repülőgépek

iho   ·   2014.05.27. 07:45
cim2

Várható volt, megtörtént, bár még nem járt súlyos következményekkel: majdnem-ütközés egy drón és egy menetrend szerinti utasszállító között. Az incidensről az FAA, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal egyik vezetője számolt be. A floridai Tallahassee regionális repülőtér közelében, 2300 láb magasságban a US Airways egyik járata Charlotte felől olyan közel került egy pilótanélküli szerkezethez, hogy a személyzet azt hitte, be is következik az ütközés.

Az incidens még durvább volt, mint az eddigi legkomolyabb veszélyes megközelítés, amikor a New York-i Kennedy repülőtér közelében egy Alitalia-gép pilótái jelentették egy négyrotoros helikopter-féle közelségét kellemetlen hatvan méteres közelségben a pályát megközelítő géphez.

Mint korábban beszámoltunk róla, a kanadai közlekedési hatóság a lakosság segítségét kérte, hogy megtalálják annak a drónnak a használóját, amely a videó-megosztóra kitett felvétel tanúsága szerint felülről kísérte közeli figyelemmel a Vancouver nemzetközi repülőterét megközelítő utasszállítót.

Ugyanaz az FAA-illetékes egy a drónokkal foglalkozó konferencián San Franciscóban azt is elmondta, hogy az ügynökség várhatóan csak 2020-ra tudja kidolgozni a kis pilóta nélküli szerkezetekre vonatkozó szabályozást. Az 55 font (körülbelül 22 kiló) alatti drónok kereskedelmi tevékenységére vonatkozó rendelkezések megalkotása már idén ősszel megkezdődik, azonban a mindenre kiterjedő átfogó szabályozás csak később várható. Addig is azonban esetről esetre vizsgálják a drónok használatát, ha az valamiféle incidenst okoz.

A drónok kereskedelmi használata feltehetően nem lakott területekre terjedhet ki majd, külön engedélyek alapján, például körzeti megfigyelésre, vezetékvizsgálatra, mezőgazdasági felmérésekre, vagy filmforgatásra, minden olyan esetben, amikor a repülésnek alacsony a kockázata és nem veszélyezteti az emberek testi épségét, illetve nem okozhat anyagi kárt. A kérelmezőnek pontosan meg kell jelölnie a repülés jellemzőit és a gép típusát.

A konferenciáról szóló beszámolók a lassú szabályozási folyamatot bírálják: ha nem alkotják meg a szükséges kereteket, ez egyrészt komoly kereskedelmi veszteségeket jelent, másrészt viszont veszélyezteti a repülés biztonságát. Ugyancsak sürgetik az FAA-t a gyorsabb szabályozásra a kérdéssel foglalkozó kongresszusi képviselők is. Egyikük, a légügyi albizottság elnöke, egyfelől jelezte, nem akar olyan kormányt, amely tiltja az ilyesfajta tevékenységet, ugyanakkor el kell kerülni a floridaihoz hasonló eseteket. Egyébként, mint ezen a számítógépes ábrán is látható, az a drón egy F-4-es Phantom harci gép modellváltozata volt.

Az Aeromagazin májusi számában Ozoli Zoltán mérnök alezredes elmondja, a civil alkalmazások igényének növekedése, ugyanakkor az ebben rejlő repülésbiztonsági kockázatok okán Magyarországon is várható a szabályozás: „az NKH Légügyi Hivatal kezdeményezte a jogalkotó Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál a jogszabályi környezet kialakítását”. A cikkből az derül ki, hogy ezeknek a pilóta nélküli légi járműveknek a repülésére már most vonatkoznak szabályok. A jövőben megkülönböztetnek majd nálunk is hobby- és kereskedelmi célú felhasználást, és rendezik a légi járművek repültetésének légtér-kérdéseit is. „A repülésbiztonság érdekében a Légügyi Hivatal a jövőben fokozottan fogja ellenőrizni az idevonatkozó követelmények betartását, és az engedély nélküli repülések esetén légiközlekedési bírság kiszabására kerülhet sor, ami több százezer forintig terjedhet.”

A szabályozás elsősorban nem a játékra, hanem a kereskedelmi drónhasználatra vonatkozik. Persze a repülés biztonsága mindenképpen elsődleges

A Nemzeti Közlekedési Hatóság weboldalán Hatósági állásfoglalás – küszöbön a drónok szabályozása címmel olvasható összefoglaló, amely szerint június végéig készül el a szabályozás alapjául szolgáló szakmai anyag. „Amennyiben a szabályozás bekerül a jogalkotás folyamatába, akkor lehetőség lesz a társadalmi egyeztetésre is. A hatóság szabályozni kívánja a pilóta nélküli repülő eszközök hobbi, illetve üzleti, kereskedelmi célú felhasználását, az utóbbira vélhetően szigorúbb előírások vonatkoznak majd. Tervek szerint a gépek típusengedélyhez lesznek kötve, megbízható ipari környezetből kell kikerülniük, illetve a kezelőszemélyzetre vonatkozó szabályok és a szervizelés is szerepelne az előírásokban. A szabályok egységesítésére azért van szükség, mert a világban 1700 féle drónt gyártanak, és ezek műszaki paraméterei jelentősen eltérhetnek egymástól. Az engedélyezéskor különböző kategóriákat állít fel a hatóság. Az NKH nem zárja ki, hogy valaki hobbiból drónt építsen, a hatóságnak azonban engedélyeznie kell” – olvasható a közlekedési hatóság weboldalán.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.