Egy óriásmegrendelés háttere

iho/repülés   ·   2011.11.21. 17:30
lion_cim

Az indonéz fapados légitársaság, a Lion Air történelmet írt azzal a hatalmas megrendeléssel, amely szokatlanul magas számmal gyarapította a Boeing listáját, és amely áttörést jelentő siker a 737 Max, az új hajtóművekkel felszerelt keskenytörzsű változat programjában.

A légitársaság nyilatkozata azt jelzi, hogy az indonéz cég regionális és hazai vezető szerepre pályázik, belföldi hálózatfejlesztése mellett Kínában és Indiában akar elsősorban új célpontokra találni.

Le akarja cserélni a társaság a Classic-737-eseket...

A hatalmas rendelés magyarázata az az előrejelzés, hogy a belföldi és a külföldi légiközlekedési piac évente 10-15 százalékkal bővül, ennek a felfokozott igénynek a kielégítésére alapozza flottabővítési terveit a Lion Air - nyilatkozta a légitársaság  általános igazgatója, Edward Sirait.

Az üzlet azért is feltűnő, mert az indonéz légitársaság a Flightglobal adatbázisa szerint már eddig is kitűnt egy 125 gépre szóló rendeléssel, ezek a most gyártás alatt lévő 800-as és 900-as 737-esekre vonatkoztak. Egyébként a társaság jelenlegi gépparkja sem túl kicsi, a gerince 45 Boeing:737-800-as és 900-as. Rajtuk kívül kilenc "Classic" 737-es, és három DC-9-es illetve MD-90-es alkotja a vegyes flottát, amit a Lion Air kevesebb NG illetve sokkal több Max sorozatú 737-esre akar egységesíten.

... az öreg MD-90-est meg pláne érdemes új gépre cserélni

A nyilatkozat szerint a megrendelést különféle pénzintézetek mellett az amerikai Export-Import Bank finanszírozza.

Ez a közlés azért érdekes, mert az amerikai légitársaságok szövetsége, az ATA épp a napokban jelentette be, hogy pert indít az Egyesült Államok Export-Import Bankja ellen, amiért kedvezőbb financiális hátteret nyújt egy 3,4 milliárd dolláros kölcsön feltételeivel az Air Indiának amerikai gépek beszerzésére, mint amilyen feltételekkel amerikai légitársaságok kaphatnak hitelt gépvásárlásokra.

A 737-800ER viszont hatótávolságban is többet tud a régi típusoknál

A kereset szerint az amerikai exportot támogató pénzintézet a kölcsön megadásakor nem vette figyelembe lépésének hatásait az amerikai légitársaságok helyzetére. – Ez újabb jele annak, hogy a kormányzat képtelen elismerni az amerikai légiközlekedési iparág hozzájárulását a gazdasági növekedéshez és a a munkahelyek számának növeléséhez, mert közben olyan üzleti környezetet teremt, amely kedvezőbb a külföldi versenytársaknak, mint a hazai légitársaságoknak – nyilatkozta a szervezet elnöke. A kereset szerint a pénzintézet tevékenysége túlságosan is kötődik repülőgépvásárlásokhoz, hiszen az általa adott vagy hitelgaranciával megtámogatott kölcsönök csaknem fele ilyen ügyleteket finanszíroz.

Az Exim Bank szóvivője viszont méltatlannak nevezte a keresetet, mondván, az Eximbank éppenséggel büszke arra a tevékenységére, amelynek révén amerikai vállalatokat támogat.

Kapcsolódó hírek