Egy repülés, kilenc rekord!

iho   ·   2015.06.05. 16:15
cim

Április elején számoltunk be arról, hogy egy nálunk még sosem repült remek és gyönyörű kétüléses vitorlázógép kezdte el hazai karrierjét: a Németországban gyártott, 28,3 méteres fesztávolságú EB28-ast Laurinyecz Sándor békéscsabai sportpilóta, a hazai élmezőny egyik jelese repüli, hátsó ülésében a bérlést szponzoráló ugyancsak versenypilóta Borkuti Bélával. Április végén repülte a páros az első rekordokat, de ami a napokban történt, az valóban szinte példátlan a magyar sportrepülés történetében: egy felszállásból kilenc országos rekord született.

A szerző, és a hatalmas szárnyú, nagyszerű vitorlázógép

A felállított, ugyan még nem hivatalos, de már kiértékelt rekordok adatai a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség honlapján böngészhetők, a pilóták külön köszönik Daróczy Jani és VassTomi munkáját. De íme a részletes beszámoló, amit portálunk laurinyecz Sándortól kapott, a nagy repülés kulcs-számaival, és persze az élményekkel.

Szerdán megtört a jég, nem kellet megszakítani sehol sem a kiírt feladatot: 770 kilométeres törtvonalú hurokrepülés. Útvonal Jakabszállás–Baja–Nyírbátor–Baja–Jakabszállás, 117,27 kilométeres óránkénti átlagsebességgel teljesítettük a kiírt távot, amelyen 2,5 m/s volt az átlagemelés, 159 km/óra az átlag siklósebesség. Huszonhárom termiket csavartunk, a legnagyobb emelés 3,9 m/s volt. A táv ideje 6 óra 33 perc, ebből 20 százalék emelkedés, 80 százalék siklás.

Baja előtt, az elsőfordulópont

Az átlagos siklószám 69(!), 159 km/órás siklósebességnél. Az átlag siklások hossza 35,1 kilométer. A leghosszabb siklás 120 kilométer volt, 159 km/órás siklósebességnél és 121-es siklószámmal. Nemsoká kiderül, hogy ez mire elég...  A 770 kilométeres távrepülésünk kilenc kétüléses rekord megdöntésére volt elegendő, mint annak idején a Marosi Péter-Bálányi Péter párosnak.

És akkor magáról a repülésről. Harmadszorra terveztük már a 750 kilométer feletti táv repülését, bár az időjárási adatok alapján a kirepülhető táv hossza csak 560 kilométer volt. Nehéz volt kijelölni a feladatot, mert közel a kecskeméti katonai repülőtér.

Szabad volt az utunk a debreceni légtérben....

Mivel felszálló motoros a kétüléses változat, bármikor indulhatunk, amikor úgy gondoljuk, hogy már alkalmas az időjárás a feladat megkezdésére. Felszállás után kirepültünk Jakabszállás irányába, ahol már QNH 1500 méterig lehetett emelkedni. Már alakuló időjárásban indultunk az első fordulópont, Baja irányába. Csak óvatosan haladva, a legjobb siklópályákat kiválasztva értük el az első pontot.

Az idő fokozatosan javult, kezdtünk felgyorsulni, tempósan haladni. Volt egy szakasz Zsana után, ahol 120 kilométeres siklás után kellett csak újból emelkedni. Kerülnünk kellett a Kecskemét MTMA 2 légterét, hogy magasan maradhassunk. Negyedóránként bejelentkeztünk a Kelet Tájékoztatónak, mivel repülési tervet adtunk le a felszállás előtt.

Felhőutakon haladunk

Debrecen repülési körzetét elérve bejelentkeztünk és forgalom híján keresztül repülhettünk direktbe, kerülés nélkül. Elrepülni a kifutópálya fölött szabad érzés, más esetben mindig kerülni vagy várakozni kellett volna. Volt idő egy kis fotózásra is, hogy megoszthassuk veletek az élményeket.

Előző nap itt kellett visszafordulnunk az időjárási körülmények miatt. Ma minden összejött, ahogy mindig is így kellene lennie. Felkészített gép, pontosan tervezett feladat, jó időjárási körülmények. A helyi segítségünk mindig rendelkezésünkre állt, időben felszállhattunk.

A rekorder gép...

A végén még izgulhattunk egy kicsit, mert egy nagy felhő alatt nehezen találtuk meg az emelést.

Összességében sikerült a legoptimálisabban kihasználni a lehetőségeket és ez vitte sikerre a kiírt táv megrepülését. Összesen kilenc rekordot sikerült felülírni, megjavítani. Ebből két sebességi és hét távolsági feladatot megjavítani. Az előző rekordot 1 km/órával kell megjavítani, a távolságot 1 kilométerrel túlrepülni.

A rekorder pilóták

Köszönet mindenkinek, akik segítik a munkánkat, köszönet a szponzornak, aki által megvolt a lehetősége a rekordok megjavításának.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek