Micsoda prototípus! Mozdony gázturbinákkal a Szinarától
Az Oroszországi Vasutak (RZSD) és a Szinara tavaly nyáron állapodott meg fővonali gázturbinás mozdonyok kifejlesztéséről. A Szinara a kivitelezéssel a ljugyinovói dízelmozdony-gyártó egységét bízta meg.
A földgázüzemű gépet a TEM7A-sorozat műszaki alapjain hozták létre. A 8300 kilowatt teljesítményű GT1h-002 legnagyobb üzemi sebessége száz kilométer per óra. A kétszekciós mozdony egyik részében helyezték el a Kuznyecov-gyár gázturbináját, ami egy YeTM Privod-villamos generátort hajt meg. A gép másik szekciója az üzemanyagot hordozza; az üzemanyag-ellátó rendszer a Kriomas BZKM-től, a tartályok az Uralkriomastól érkeztek.
A gép nagy tengelynyomással bír nagy tömege miatt, ezt enyhítendő a négy forgóváz mindegyike négy tengellyel rendelkezik, a tengelyelrendezés Do’Do’-Do’Do’. A mozdonyt először a szeptember közepén Moszkvában megrendezett, Expo 1520 elnevezésű vasúti kiállításon tekinthette meg a szakma.
Az International Railway Journal megemlíti, hogy az RZSD a közelmúltban már kísérletezett gázturbinás mozdony kifejlesztésével: 2006-ban a Kuznyecov Tervezőirodát bízta meg egy háromszáz tonnás monstrum megépítésével. A GT1h-001 pályaszámú, kétszekciós gép a GT1h-002-es pályaszámot viselő Szinara-prototípushoz hasonló rendszer szerint, hasonló teljesítménnyel, ugyanolyan legnagyobb üzemi sebességre tervezve épült meg. A Voronyezsi Mozdonygyárban 2007-ben létrehozott kísérleti gázturbinás prototípus akár hétszázötven kilométeren keresztül is tudja vontatni szerelvényét tankolás nélkül.
Ha a Szinara-prototípus tesztelése sikerrel zárul, az RZSD nagy valószínűséggel rábólint a sorozatgyártásra, így további harminckilenc gázturbina-meghajtású mozdony készülhet el 2020-ig – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!