Elöntött reptér Texasban, tájfun-landolás Hongkongban
A United kezdetben vasárnapra még korlátozott menetrendet ígért, délre azonban lemondta az összes járatát a George Bush nemzetközi repülőtéren. A reptérzár elméletileg helyi idő szerint hétfő délig (közép-európai idő szerint estig) érvényes, de kétséges, hogy egyrészt nem tart-e tovább, másrészt, ha az FAA engedélyezi a fel- és leszállásokat, a repülések rendje mikorra lesz helyreállítható, a United elsősorban a szélestörzsű gépek nemzetközi járatait szeretné mihamarabb elindítani.
Houston kisebbik, főképp regionális, diszkont és GA-forgalmat bonyolító légikikötője, a Hobby Airport teljesen egyértelmű módon esett ki: a pályáit és a gurulóit egyszerűen elöntötte a víz, ennek fő vesztese a Southwest, a leállás az FAA szerint szerdáig vagy még tovább tarthat. A víz a reptér vezetése szerint csak kisebb károkat okozott, de üzemeltetni nem lehet, és egyelőre a kereskedelmi légiforgalom helyreállására még jóslatai sincsenek a Hobby vezetésének.
Ugyancsak fontos légikikötők érintettek még a térségben, de elsősorban nem a hurrikán, hanem a hurrikán okozta forgalom-kiesés miatt: Austin és San Antonio a repülések több mint egynegyedét kellett, hogy lemondja, Dallast is érintette a rendkívüli helyzet, elsősorban a Houstonból érkező járatok törlése miatt. A légitársaságok többnyire úgymond „rugalmas újrafoglalási lehetőségekkel” segítik a kimaradás miatt érintett utasokat. A hatalmas ország más vidékein is érezhetőek a gondok, például mert egyes személyzetek a viharok sújtotta övezetekből nem jutottak el állomáshelyükre, hogy átvegyék a szolgálatot.
Néhány nappal korábban a glóbusz túloldalán a Pakhar, más néven Hato tájfun okozott fennakadást a légiközlekedésben, elsősorban Hongkong repülőterén, mostanra azonban helyreállt már a forgalom. Egyes jelentések szerint a szél sebessége helyenként és időnként elérte a másodpercenkénti 33 métert (óránként közel 120 kilométert), ilyen körülmények között a fel- és leszállás lehetetlen volt.
Illetve: szerdán, a legkeményebb ötórás viharperiódus idején, amikor a tengerre épült Chek Lap Kok nemzetközi repülőtéren, egyetlen gép akadt, amely mégis leszállt: a KLM 747-400-asa. A légitársaságok többsége erre a napra már előzetesen lemondta a repülést, de voltak járatok, amelyek megkísérelték a landolást a kritikus időszakban is: a hollandok előtt az Ethiopian 787-ese azonban megszakította a megközelítést, és kitérőre ment.
A KLM Jumbója viszont incidens nélkül landolt, mégpedig abban a rövid periódusban, amikor szembeszélben tudta végrehajtani a megközelítést és a földet érést. A vízszintes látás 1,7 kilométer volt. A pilóták döntését azóta többen kritizálták a repülési fórumokon, mondván, ilyen körülmények között a szélirány másodpercek alatt változhat és teheti veszélyessé a manővert, jobb lett volna tehát kitérőre menni, hiszen a gépnek egyébként még másfél órányi repülésre elég tartaléka volt. A KLM azonban közleményben védte meg a személyzetet, mondván, a gép még azelőtt szállt le, hogy a vihar elérte volna a tetőpontját.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!