Épül a kanadai kihívó

iho/repülés   ·   2012.10.17. 17:00
cim

Jól halad a Bombardier a repülőipar új szereplője, a CSeries első példányának építésével: összeszerelték a Belfastban készült kompozitszárnyakat a törzsével, igaz, ez a gép nem repül majd, hanem a földi terhelési teszteken vizsgálják.

Azonban már az első repülőképes példány törzsszekcióit és pilótafülkéjét is leszállították Mirabelbe, így megkezdődhet a légi prototípus összeszerelése.

A gép rendszereinek eddigi tesztjei jól haladnak, a Bombardier közleménye szerint a próbák során nem érte meglepetés a gyártót, tudják tartani a menetrendet, amelynek értelmében a CS-100-as 2013-ban, a nagyobb CS-300-as pedig egy évvel később forgalomba állhat. Igaz, az eredeti tervek szerint a gépnek már idén késő ősszel repülnie kellett volna.

A statikus tesztpéldány is épül...

A Bombardier a 3,5 milliárd dollár költséggel fejlesztett gépcsaláddal közvetlen kihívója a nagy gyártóknak, igaz, az Airbus és a Boeing a CSeries által megcélzott 100-130 személyes kategóriát már nem tartja annyira fontosnak, új típusainak fő verziói ennél nagyobb befogadóképességű gépek, amelyeken az egy utasra számolt költségek alacsonyabbak, mint a kisebbeken.

...de elkezdődött a végszerelése az első repülőképes gépnek is

A Bombardier viszont abban reménykedik, hogy a CSeries épp azért lesz piaci siker, mert a típus erre az „elhanyagolt” kategóriára optimalizált, tehát ezzel az utasszámmal is képes lesz olyan gazdaságos üzemelésre, mint a nagy vetélytársak nagyobb keskenytörzsű gépei: a gyártó 15 százalékos általános üzemeltetési költségcsökkentést és 20 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ígér.

A kanadai típus előnye, hogy 46 százalékban kompozitépítésű, hajtóműve pedig egy ugyancsak vadonatúj konstrukció, a Pratt & Whitney PW1500G, GTF vagyis Geared Turbofan lesz, ami az elülső ventilátorfokozat forgási sebességének szabályozása révén képes a mostaniaknál hatékonyabb működésre.

A CSeries fix rendelésállománya még csak 138 gépnél tart, az opciókkal együtt azonban már 352 példány eladásában reménykedhet a kanadai cég.

 


Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.