Érdek nélkül tetszik: a magától értetődő szépség

Márványi Péter   ·   2015.12.19. 11:15
cim

Szuperközeli portré, alul a lakihegyi adótorony csúcsa

Talán kivételesen megbocsájtható, ha a sorozat egyik szerzője most a saját fotóját tálalja, néhány más társaságában,  a tisztelt olvasónak. De hát van rá mentség: amint ezt részletes összeállításunkban is olvashatták, a napokban volt nyolcvan éve, hogy az egész aviatikát megváltoztató, a modern légiközlekedés első igazi alapgépének tekinthető DC-3-as először emelkedett a levegőbe. És hát a szerzőnek megadatott, hogy néhány olyan fotót készítsen egy ilyen gépről a levegőben – egy néhány közülük már megjelent ezen a portálon – amit azért talán méltán sorolhat az érdek nélkül is tetszetősek közé.

Az érkezés: jobbra a magyar Li-2-es, balra a francia–holland DC-3-as Budaörs felett

2009 augusztusában járt nálunk az Air France/KLM légitársasági csoport DC-3-asa, egyik oldalán a holland, másik oldalán a francia társaság festésével. Egy végül lefújt augusztus huszadikai légi parádé ékessége lett volna a DC-3-as licencben gyártott változata, a Li-2-es egyetlen repülőképes példánya kíséretében. Az igazi légi parádé  elmaradt, a két gép azért 19-én és 20-án is egyszer-egyszer áthúzhatott a Duna fölött: az egyik repülés alkalmával lehettem a Goldtimer Alapítvány jóemberei révén az ő Li-2-esük fedélzetén.

Begurulás, parkolás: ritka, hogy a Li-2-es egy képen szerepel az eredetivel

Ami engem a többi utastól megkülönböztetett és jobb helyzetbe hozott, az az volt, hogy felszállás előtt megkérdeztem, hogyan fog repülni a formáció, és miután megtudtam, az észak felé tartó száron a „testvérgép” jobbról kísér majd bennünket, nem volt kétséges előttem, melyik ülésre csapjak rá beszálláskor. Az északi menet során nemcsak hogy szép kilátásom nyílt a kísérőre, de ráadásul ellenfénnyel sem kellett számolnom.

A belváros fölött kicsit távolabb repült tőlünk a DC-3-as

Így sikerült nem túl profi gépemmel is elkapnom néhány szép pillanatot. Ami már korábban megjelent, az a néhány kép együtt ábrázolta a város jellegzetes építéseit, a Dunát, a hidakat a DC-3-assal, de az igazán jó képek magáról a gépről valahol még Csepel magasságában készülhettek, ekkor ugyanis sokkal közelebb repült hozzánk a vendég.

Tehát igazából ez az a kép, amit ebbe a sorozatba szántam:

Rovatunk főfotója: ezen tárul elénk a legteljesebbebn ennek a nagyszerű gépnek a klasszikus szépsége

Merthogy ezen tényleg a DC-3-as a főszereplő. Tessék megfigyelni a klasszikusan tökéletes vonalvezetést. Azt a bizonyos Kármán-féle finoman ívelt átmenetet a szárny és a törzs között, ami más aerodinamikai finomságokkal együtt olyan sokat jelentett kisebb légellenállásban, kevesebb fogyasztásban, nagyobb sebességben és hatótávolságban. Jól láthatóak a motorburkolatba behúzott futók, a kicsit kilógó kerekekkel, amelyek túl sok légellenállást nem okoznak, de ha hasra kell szállni, sokat segíthetnek. A finoman vékonyodó törzs, a négyszögletű ablakokkal, hiába, ez a gép még nem volt túlnyomásos. A szép nagy szárnyak, a belépőélek a jégtelenítővel, a finoman eldolgozott és polírozott alumínium-felületek, a motor NACA-gyűrűje, az egész tökéletesen arányos repülőgép. Olyan magától értetődően szép, olyan hihetetlen természetességgel illik a kék ég és a zöld föld közötti átmeneti világba, mintha a világ legnormálisabb dolga lenne, hogy repülünk. Egyébként most már valóban természetes és normális, hogy repülünk: és ezt jelentős részben épp ennek a klasszikusan szép gépnek köszönhetjük.

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: a civilek ereje

Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!

Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél

Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással

Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve

Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése

Érdek nélkül tetszik: az első

Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér

Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott

Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő

Érdek nélkül tetszik: marhajó

Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel

Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások

Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú

Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról

Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett

Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás

Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé

Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában

Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs

Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”

Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!

Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!

Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött

Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma

Érdek nélkül tetszik: Showtime!

Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?

Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Ne mássz a vonat tetejére, életveszélyes és tilos!

MÁV/iho   ·   2024.03.20. 09:00

Ismét egy fiatal életébe került Budaörsön, hogy vasútüzemi területen illegálisan felmászott egy mozdony tetejére, ahol a 25 ezer voltos felsővezeték közelében halálos áramütést szenvedett. A MÁV újból és újból kéri a szülőket és pedagógusokat, nyomatékosan hívják fel a fiatalok figyelmét arra, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos!