Európai félelmek: mínuszban a légitársaságok?
A kontinens vezető légitársaságai másfél milliárd eurós forgalmi nyereséget könyvelhetnek el 2011-re, de az európai gazdasági nehézségek miatt az iparág veszteségektől tart 2012-ben.
Az Európai Légitársaságok Szövetsége, Association of European Airlines (AEA) a tagvállalatoktól kapott adatok szerint nyolc százalékra teszi a 2011-es utasforgalom-növekedést, miközben az áruszállítás – egyébként a globális trendnek megfelelően – már az év közepétől erősen visszaesett. Ulrich Schulte-Strathaus, a szervezet főtitkára szerint a negyedik negyedévi adatok „kemény időket vetítenek előre”.
A 35 légitársaság (köztük a Malév) komoly előrehaladást ért el a belső költségek csökkentésében, a karcsúsítások révén versenyképessé tették a vállalatokat. Azonban a külső költségek növekedése, jelesül leginkább az üzemanyagárak visszavetik az iparág profitabilitását. 2009-hez képest a mostani üzemanyagköltségek negyven százalékkal magasabbak, miközben most már a légitársaságok kiadásainak csaknem harminc százalékát teszik ki.
„Egyvalami látszik biztosnak 2012-ről, az, hogy nem lesz könnyű éve az európai légitársaságoknak” – nyilatkozta Schulte-Strathaus, hozzátéve: „a növekvő költségek és a csökkenő utazási igények nem jelentenek túl jó kombinációt”. A főtitkár utalt a politikai bizonytalanságokra is, és mindezek fényében a szövetség légitársaságainak 2012-es veszteségét egy- és kétmilliárd euró között prognosztizálta. A veszteség mértéke leginkább attól függ, találnak-e a politikusok megoldást az adósságválságra.
A légitársaságok elsősorban az európai intézményeket, az államokat sürgetik a helyzet javítása érdekében. Schulte-Strathaus szerint a törvényhozók nemigen tudnak mit tenni a kerozinárakkal kapcsolatban, az viszont nagyon is csökkentené a légitársaságok üzemanyag-fogyasztását, és ezzel a terheit, ha sikerülne előrelépni az Egységes Európai Égbolt dolgában.
A főtitkár ugyanakkor emlékeztetett arra is, hogy a légi közlekedés megadóztatása súlyos károkat okoz az egész gazdaságban. Végül Schulte-Strathaus 2012 egyik legfontosabb feladatának nevezte az emissziókereskedelem körüli vita globális megoldását.