Ez a helikopter még nem az a helikopter!

iho   ·   2015.05.11. 13:45
cim2

Alaposan felpörgette a szakmai oldalak szerzőinek a fantáziáját az a hír, hogy sínre került az orosz–kínai óriás helikopter programja. Az Advanced Heavy Lift, AHL néven emlegetett dokumentumot a Győzelem-napi ünnepségre érkezett kínai elnök és az orosz AVIC cég elnöke írta alá, Putyin jelenlétében, ami nyilván azt üzente a külvilágnak, komoly dologról van szó.

Kína jelenlegi legnagyobb helyi gyártású forgószárnyasa a francia Super Frelon leszármazottja, a Z-18-as

Innentől kezdve azonban a dolgok kezdtek összezavarodni.

Amire a szakmai közvélemény várt, az egy olyan, már korábban is nyilvánosságra került nehéz forgószárnyas elképzelése, amelynek teljesítménye bőven meghaladja a világ jelenleg legnagyobb, legerősebb helikopterét, a Mi-26-osét. A Flight International azonban a mostani moszkvai aláírás kapcsán olyan számokat említ – 38 tonna felszállósúly, a törzsében tíz, külső felfüggesztéssel 15 tonna hasznos teher – ami nyilvánvalóan nem lehet érvényes az új szuper-típusra, hiszen ezek a számok kisebbek, mint a jelenlegi Mil Mi-26-os adatsora (egyébként ugyancsak a Flightglobal egy korábbi közlése szerint: maximum húsz tonnás hasznos teher, 56 tonnás maximális felszállósúly).

Márpedig az új orosz–kínai helikopter a már korábban meghirdetett paraméterek szerint a Mi-26-os teljesítményének több mint kétszeresére lenne képes! Nos, ez az, ami nagyon erős hullámokat vetett az aviatikai portálokon. Vagyis a külső felfüggesztéssel szállítható teher megközelítené a negyven tonnát, tehát körülbelül egy Il-76-os nehéz teherszállító teljesítményét, természetesen függőleges fel- és leszállással, mindenféle időjárási és terepviszonyok között, mindenféle feladattal, tehát bevethető lesz a szupergép szállításon túl egészségügyi-mentési és tűzoltó funkcióban is.

A Mi-26-os a most repülő helikopterek közül messze a legnagyobb, legerősebb, más gépek teljesítménye meg sem közelíti az övét

Az eltérés az adatokban szerkesztőségünk feltételezése szerint arra vezethető vissza, hogy – amint ezt egy április híradásból tudni lehet – Rogozin orosz miniszterelnök legutóbb nem az új óriás, hanem a Mi-26-os közös modernizálása és kínai gyártása ügyében tárgyalt Pekingben és készített elő májusi véglegesítésre egy dokumentumot. Az orosz aviatika híreivel foglalkozó autentikus portál is beszámolt Rogozin és kínai partnere találkozójáról, igaz, ebből sem derült ki, hogy valójában mi az az AHL helikopter, amiről most mint az együttműködés tárgyáról tárgyaltak.

Vagyis miközben a nagyvilág a Győzelem Napján történt aláírást a 40 tonnás terhelésű szuper-helikopter startjaként ünnepelte, valójában ez minden bizonnyal a továbbfejlesztett, de létező Mi-26-osról és annak kínai előállításáról szól. Egyébként ez is nyilván fontos fejlemény, ami feltehetően viszonylag hamar nagyon sokat lendít a kínai hadsereg szállítási kapacitásain. Egyben arra nézve is érdekes jel, merre keresi Oroszország a kiutat a technológiai fejlesztések terén azután, hogy a nyugati kapcsolatok és ezzel az onnan beszerezhető modern rendszerek forrása, legalábbis részben, bedugult a szankciók miatt.

Az új fejlesztés a kínaiak elképzelése szerint más lesz, mint a mostani rekorder

Mint erről az iho/repülés korábban beszámolt, a Mi-26-os, csakúgy, mint a leendő új helikopter-óriás, bármilyen is lesz a konstrukciója, egyáltalán nem csak katonai szempontból lehet fontos, legalábbis a kínai partnernek, hanem a nehezen megközelíthető, főként nyugat-kínai beruházási helyszínek ellátásában, az ott zajló építkezések támogatásában is.

Orosz hírforrások a szuperheliről még tavaly annyit árultak el, hogy a tervezési alapkövetelményeket még 2015 első negyedévében lefektetik: lehetséges, hogy ez is megtörtént, csak nem tudunk róla.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek