Ezt jól megforgalomszüneteltették!

Vörös Attila   ·   2014.09.28. 21:15
400__IMG_0152__140904_Kozeprigoc

A Barcs–Sellye–Villány vasútvonal állapota 2006-ra tarthatalanná vált, olyan nagy utazási igény sem mutatkozott, hogy érdemes lett volna felhozni a pályát. Inkább bezárták a kritikusabb felét: Sellye és Barcs között 2006. május 6-án közlekedett az utolsó vonat. A Középrigócnál a 60-as fővonalból kiágazó vici első métereinél elhelyezték a járhatatlan pályarész táblát, kicsivel utána a 6-os számú főút útátjáróját pedig azóta le is aszfaltozták.

Száguldás Sellye és Középrigóc között az egyik utolsó üzemnapon 2006-ban<br>(képek: Vörös Attila)

A vonal kicsit jobb állapotú szakasza sem élt sokkal tovább, a 2007-es nagy bezárási hullám oszlopos tagjaként adta fel a küzdelmet március 3-án. Megkérdeztük a MÁV sajtósait, mi a helyzet a vonallal, van-e bármilyen terve a vasúttársaságnak vele.

A 62-es vonalon hivatalosan a személyszállítás szünetel” – írja a MÁV, majd így folytatják: „A Harkány–Vajszló, illetve a Drávafok–Középrigóc szakasz a forgalomból ki van zárva. Menetvonaligény ezen szakaszokra nem nyújtható be, közlekedés sincs rajtuk. Jelenlegi ismereteink szerint felújítások nincsenek tervben.”

48 kilométer járható, 47 meg nem

Az útátjárókra is rákérdeztünk, hiszen Harkány és Siklós környékén esetenként teljesen új fénysorompókat is láthatunk, máshol pedig egyszerűen leaszfaltozták az átjárókat.

„A vonalszakaszon általában csak az állomási jelző- és biztosítóberendezésekkel függésben működő útátjárók maradtak biztosítottak: Beremendi Cementmű félsorompóval kiegészített fénysorompója; illetve teljes sorompója, Siklós állomás két teljes sorompója, illetve egy félsorompóval kiegészített fénysorompója, valamint Harkány állomás félsorompóval kiegészített fénysorompója (ez utóbbi  függésben van a közeli útkereszteződés közúti jelzőrendszerével is, bontása a közúti jelzőrendszer átalakítását is szükségessé tenné).  Ezeknek az útátjáró-biztosításoknak az elbontása nem indokolt, ráadásul a biztosítóberendezés, közúti jelzőfüggés átalakításához vasúti hatósági engedély is szükséges lenne. A 62-es vonalon a többi útátjáró-biztosítás a közúti hatósági eljárások függvényében fokozatosan elbontásra kerültek, így azokat szükség esetén jelzőőr fedezi.

A szüneteltetett vonalrészen a 20/84 rendelet alapján az útátjárók ideiglenes szüneteltetését a Közútkezelő kezdeményezte, aminek alapján a Közlekedési Hatóság engedélyezte az útátjáró biztosításának elbontását, és a ráaszfaltozást. Ezekre a vonalszakaszokra nem lehet menetvonalat igényelni.”

A 20/84-es, az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló rendeletet itt olvashatják teljes valójában.

(14) A vasúti átjáró ideiglenes szüneteltetéséhez kapcsolódóan a 2. § (3) bekezdését érintő munkák elvégzése és az út mindkét oldalán a vasúti közlekedés lehetőségét kizáró eszköz elhelyezése, szükség esetén a vasúti átjáró burkolatának helyreállítása a vasúti pályahálózat működtetőjének feladata. Abban az esetben, amikor a vasúti átjáró ideiglenes szüneteltetésének elrendelése a közút kezelőjének kezdeményezése alapján történik, a munkákat - a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezést érintő munkák kivételével - a közút kezelője a közlekedési hatóság határozata alapján elvégezheti.

A 6-os út Középrigócnál...

Hogy a 6-os sz. főút tervezett szélesítésekor Középrigócnál egy teljesen új, modern útátjárót kell-e építeni majd, vagy végre papíron is kimondják, hogy itt megszűnt a vasút, ezt a MÁV-nál nem tudták megmondani. Az NKH hatásköre. Így megkérdeztük a Közlekedési Hatóságot is, akik a NIF-hez irányítottak tovább. Innen viszont három hét után sem kaptunk válaszokat...

Tolatós teher Drávafokon

Szerencsére nem szűnt meg a vasútvonal teljes hosszán a forgalom, tehervonatok még járnak bizonyos részeken. A Villány utáni tíz kilométeren, Beremendi Cementmű állomásra a cementgyár fuvarjai rendszeresen járnak és Sellye környékén is mindkét irányba kimegy még szinte minden héten a kiszolgálómenet. Vajszlón és Drávafokon is fát rakodnak, Szergej szokott a kocsikért menni. Ezeken a „csökkentett szolgáltatási szintű” szakaszokon 40 kilométer per órás sebességgel lehet közlekedni. A csökkentett szolgáltatási szint azt jelenti, hogy az érintett állomásokon nincs szolgálat, nem vár a forgalmista esetleg heteket az újabb vonatra. Leginkább arra hasonlít, mintha Sellyéről két irányba is elindulna egy-egy hosszú iparvágány a vajszlói és drávafoki rakodóhelyekig.

Az utolsó vonat Harkányban. A Dácsia a tartálykocsival katasztrófavédelmi gyakorlatra érkezett Pécs–Villány felől 2011 nyarán<br>(Heidfogel Csaba felvétele)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek