F-22-es baleset: az első helyszíni fotók
Az amerikai légierő fotókat hozott nyilvánosságra a múlt héten történt F-22-es baleset helyszínről és a roncsokról. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, az ötödik generációs harcigép néhány nappal ezelőtt a Tyndall légibázis egyik pályájától mindössze négyszáz méterrre, még a támaszpont területén zuhant le, a pilóta sikeresen katapultált.
A floridai bázison működő 325-ös harcirepülő ezred az F-22-es pilóták kiképzését végző alakulat. Míg az első jelentések azt hangsúlyozták, hogy a pilóta nem a kiképzettek egyike, a fotókat kísérő szöveg szerint a géppel „szokásos kiképző repülést” végeztek. Azt viszont a légierő ismét megerősítette: semmi jele, hogy a balesetnek bármi köze lenne a Raptorokkal kapcsolatos korábbi problémákhoz, a létfenntartó és oxigéngeneráló rendszer hibájához, ami miatt valamennyi gép hónapokon át a földre kényszerült.
A teljes repülési tilalmat korábban feloldották, a magassági korlátozás még érvényben van, vagyis a gép most még csak 12 ezer méter magasan repülhet, míg a szolgálati csúcsmagassága (egyébként titkos adat) valószínűleg ennél tizezer méterrel több.
A nem teljesen egybevágó adatok szerint a légierő a baleset után 182 vagy 184 Raptort tart hadrendben, a gyártás már leállt. Ellentétben más típusokkal, az F-22-eseknek nincs tartalékállománya, amiből szolgálatba állíthatnának egy újabb példányt egy gép kiesésekor. A most lezajlott elnökválasztások republikánus jelöltje, Mitt Romney egy tévévitában a gyártás újraindítását ígérte, de aztán ezügyben óvatosan visszakozott, míg Obama és addminisztrációja eleve nem tervezte újabb F-22-esek megrendelését. A gyártó Lockheed Martin leszerelte, de megtartotta a gyártáshoz szükséges berendezéseket. A típus hadászati értéke közben egyre növekszik, ahogy az oroszok és a kínaiak egyaránt nagy erőbedobással fejlesztik a maguk ötödik generációs típusait.
Idén májusban ugyancsak Tyndall volt a helyszíne egy F-22-es balesetnek, amelynek a vizsgálatát épp most zárták le, ennek pilótahiba volt az eredete: a kiképzés alatt álló tiszt felszálláskor a futók behúzása uán nem növelte eléggé a gép teljesítményét és az F-22 visszaesett a betonra. A pilótának nem esett baja, a gép javítható, de a javítás költsége a közlemény szerint 35 millió dollár.
A mostani balesetről kiadott fotókon annyi egyértelműen látszik, hogy a vagy 190 millió dollárt érő gép a zuhanás következtében teljesen kiégett. A vizsgálat a baleset körülményeiről tovább folyik.