Finoman adagolt fejlesztési pénzek

Molnár András   ·   2011.09.28. 07:30
Acela_lil

Obama elnök nyolcmilliárd dollárt szánt az Egyesült Államok vasútjának fejlesztésére a 2012-es pénzügyi évben, ebből egyelőre a közlekedési minisztérium (Department of Transport, DoT) bizottsága 110 milliót hagyott jóvá az intercity-szolgáltatások fejlesztésére, és hasonló összeget pályafelújításokra az északkeleti és északnyugati folyosó vonalán. Így kérdésessé vált, hogy egyáltalán az elnök szándékának megfelelő nagyságrendű összeget kap-e a kötöttpályás közlekedés.

A Columbia folyó fölött átívelő, Oregon és Washington államokat összekötő híd biztosítóberendezése több évitzedes lemaradásban van<br>(fotó: Steve Morgan)

Egy másik, hosszabb távú nyolcmilliárdos terv része a mostani 110 millió: a tervek szerint 2036-ig tízből nyolc amerikainak lehetősége lenne igénybe venni az intercity-vonatokat. A rövidebb távú, 2018-ig tartó átfogó fejlesztési koncepció tervezett költségvetése 53 milliárd dollár, ebbe illeszkedne a jövőre tervezett, igen jelentős összeg. A források nem csupán a DoT költségvetéséből származnak: négymilliárd a munkahelyteremtő programok révén került a vasúti fejlesztésekhez.

A felújítások után az Acela Expressz még gyorsabban szelheti át az északkeleti államokat<br>(James G. Howes felvétele)

Egy 2008-ban elfogadott tervezet 10,1 milliárd dollárt biztosított infrastrukturális fejlesztésekre, ebből a keretből eddig hétmilliárdot osztottak ki, ha a fennmaradó összeget hozzáadjuk az imént említett négymilliárdhoz, a DoT ellenállása dacára is elképzelhető, hogy sikerül megközelíteni az Obama által kitűzött összeget. Ez a hétmilliárd többek között a kaliforniai nagysebességű hálózat továbbépítését és az Amtrak által üzemeltetett északkeleti folyosó jelentősebb felújításának finanszírozását is magában foglalja.

Kapcsolódó hírek