Forgalomban a bosnyák Talgók
Bosznia-Hercegovina nemzeti vasúttársasága, a ŽFBH bő tíz éve, még 2005 júliusában rendelt kilenc kilenckocsis szerelvényt a spanyol Talgótól, a beruházáshoz a spanyol kormány 67,7 millió eurós hitelt biztosított. A bosnyák vasúttársaság hat évvel később, 2011-ben vehette át a vonatokat, amelyek azonban sosem álltak forgalomba, a szarajevói Rajlovac telephelyen tárolták őket. A szerelvények közül öt nappali, négy pedig éjszakai közlekedésre készült, előbbieken 126 első- és 201 másodosztályú ülőhely található.
A napokban azonban megtört a jég: habár érkezésükhöz képest öt évvel később, de szeptember huszonhatodikán forgalomba állt az első Talgo-vonat. A BH voz elnevezéssel jelölt szolgáltatás egyelőre egyetlen fordulót jelent Szarajevó és Doboj között. A járat délután 16 óra 28 perckor hagyja el a bosnyák fővárost, Dobojba pedig bő három órával később, 19 óra 35-kor fut be. Hajnali 3 óra 49-kor indul vissza Szarajevóba, ahova 6 óra 53 perckor érkezik. A két végállomás között Maglajban, Zavidovićiben, Žepčében, Zenicában, Kakanjnál és Visokóban állnak meg – adja hírül a Railway Gazette.
A Talgo-vonatok hatóköre 2017 elején várhatóan Mostarig és Čapljináig bővül tovább, nyáron pedig egészen a horvát kikötő Pločéig járnak majd a spanyol szerelvények. A távlati tervek között szerepel a Talgo-útvonal északi irányba, Banja Lukáig történő meghosszabbítása a Bihać-vonalon keresztül, azonban ehhez még egy 1,1 millió euróra becsült pályarekonstrukció is szükséges. Egy zágrábi nemzetközi járatot is tervez a ŽFBH, azonban a még 2012-ben Talgóval vizionált, akkor még létező közvetlen budapesti járattal egyelőre nem számol a vasúttársaság. A Szarajevó–Eszék–Magyarbóly–Pécs–Budapest útvonalon közlekedő járatpár a 2012. decemberi menetrendváltással szűnt meg, miután a horvát vasút HŽ felére csökkentette nemzetközi járatainak számát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!