Talgók járnak majd Szarajevó és Budapest között
A Bosznia-hercegovinai Föderáció Vasútja az éjszakai és nappali nemzetközi minőségi vasúti összeköttetés céljaira kívánja felhasználni azt a kilenc Talgo-szerelvényt, amelyet tavaly, tavalyelőtt szerzett be.
(Bosznia a délszláv háborúból elvileg egységes államként, de a három nemzetiség szerint nagyban önálló részországokra elválva került ki. A két kisebb nép szövetségre lépvén föderációban egyesítette a horvát és bosnyák [muzulmán] kantonokat, így ma két entitás és ennek megfelelően két vasút működik az országban. A minket most érdeklő ŽFBH [Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine] mellett a Szerb Köztársaságnak is saját vasútja van.)
A horvát Dnevno.hr honlap beszámolója szerint tavasszal, legkésőbb félévkor már indítanák a Talgo-szerelvényeket a bosnyák fővárosból a horvát, a szerb és a magyar fővárosba. Lapértesülések szerint a horvátországi engedélyezés már az utolsó fázisnál tart, így valóban elképzelhető, hogy Szarajevó és Zágráb között belátható időn belül utazhatunk a Talgóval. Mégpedig a háló- és fekvőhelyes kocsikat is tartalmazó változattal, mert ezen a vonalon éjszakai vonatpárt terveznek.
Ennek egyik oka, hogy a két szomszédos délszláv állam fővárosa között kilenc óráig tartana az út, ami még az ottani terepadottságok és pályaállapotok ismeretében is nagyon soknak tűnik. A jelenlegi szabályok miatt ugyanis (és egyelőre nincs remény ezeken változtatni) nemcsak az ország- de az entitáshatáron is minden esetben mozdonyt kell cserélni, írja a Dnevno.
Információink szerint a magyarországi engedélyeztetés korántsem áll olyan jól, mint állítólag a horvát: ha nem jön közbe semmi, akkor is csak őszre zárulhat le a műszaki és jogi folyamat, noha az tény, hogy az illetékes szervek már fölvették a kapcsolatot a Talgók ügyében.
Bár a Talgo szerelvények billenőszekrényesek, gyakorlatilag nem lehet a segítségükkel lefaragni a menetidőből mondjuk a Szarajevó–Pécs–Budapest-távon. Egyrészt azért, mert a szerelvények elé fogott hagyományos mozdonyok megengedett sebessége nem nagyobb az adott szakaszon megszokottnál, másrészt érdemi nyereség eleve 120 kilométer per óra fölött lenne elérhető a billenőszekrényes megoldással.
A jelenleg Pécsre járó IC-kocsikkal összehasonlítva azonban korszerűbbnek számítanak majd a Talgók, ha ott fognak járni. (Noha a közelmúltban járt erre éjszakai vonat is, jelenleg a Dráva IC két másodosztályú kocsija jelenti a nappali egy pár összeköttetést a Déli pályaudvar és Szarajevó között.)