Fulcrum Foxtrot: bemutatták az új MiG-et
Hivatalosan is bemutatták az egyébként prototípusként már évek óta repülő, a moszkvai szalonon is korábban fellépett MiG-35-öst, a United Aircraft részét képező Mikojan-Gurevics tervezőiroda alkotását: a megszólalásig a 29-eshez hasonló gépet, amelynek most kezdődhetnek meg a csapatpróbái, és a jelek szerint az orosz légierő, korábbi szkeptikus vélemények ellenére, bőven használ belőle.
Vagyis a 35-ös (NATO-kód: Fulcrum Foxtrot) most már hivatalosan is a 29-es utódjának tekinthető, egyrészt mint az orosz légierő váltótípusa, másrészt a gyártó reményei szerint mint sikeres exporttermék, mindazon országokban, ahol korábban/eddig 29-est használtak, illetve mindenütt, ahol viszonylag alacsony áron akarnak 4++ generációs gépet beszerezni. Kérdés persze, hogy ez mennyire reális elképzelés, vagyis hogy ahol eddig volt 29-es, ott ezután is azt akarnak. Mostanáig egy ötven példányra szóló egyiptomi megrendelés a biztos, illetve ajánlják a gépet Indiának is, ottani gyártásban.
A gép eleve kétüléses és többfunkciós, vagyis használható teljes értékű csapásmérőként is. Az orosz hadseregben e célokra rendszeresített valamennyi levegő–levegő eszközt használhatja.
A javított RD-33MK-változatú hajtóművek kevesebbet fogyasztanak és többet tolnak, viszont az üzemanyag-kapacitást is alaposan megnövelték a hatótávolság javítása érdekében. A gép alkalmas légi üzemanyag-felvételre, ugyancsak döntő változás a fly-by-wire rendszer használata és a vektorkormányzás: bár utóbbi ügyben kicsit nehezen áttekinthető a helyzet, egyes hírek szerint standard, más információk szerint opcionális, az MKV hajtómű-változat beépítése esetén. Viszont a fúvókák mozgatása mindenképp kéttengelyű, vagyis a hajtóművek fúvókái, ha kitéríthetők, akkor vízszintesen és függőlegesen is, ami rendkívüli agilitást, manőverező képességet jelent.
A bemutatón egyébként (a látványos szárnyvégi párakicsapódáson túl) azért némi füstölést még mindig mutattak a hajtóművek, és nagyon komoly akrobatikát sem repülhetett a gép, igaz, alacsony felhőalap mellett kemény bemutatóra amúgy sem lett volna lehetőség. A rossz időjárással magyarázták, hogy Putyin elnök végül nem a helyszínen, hanem videón keresztül vett részt az eseményen és gratulált a 35-ös megalkotóinak.
A legfontosabb fejlesztések természetesen a gép „bőre alatt” találhatók, vagyis a fejlett avionika és fegyverrendszer: az elektronikusan szkennelhető AESA radar, amely egyszerre 10–30 célt detektál akár 160 kilométeres távolságból, a modern digitális műszerfalak a fülkékben, vagy amit kívülről is látni, az a törzs alá szerelt NPK-SPP elektrooptikai felderítő és célzó berendezés. Kilenc pontra – négy-négy a szárnyak és egy a törzs alatt – összesen hét tonnányi fegyverzet függeszthető.
Impozánsak a paraméterek: maximális sebesség 2700 kilométer óránként, kérdés ugyanakkor, ami azért meghatározza a generációt, hogy képes-e hangsebesség felett utánégető nélkül „utazni”, és az is izgalmas kérdés, hogy a 3500 kilométeres, valóban komoly hatótávolság miképp számolható, mennyi fegyverzettel repülhető. Említették a bemutatón, hogy a második pilótaülés helyére is szerelhető üzemanyagtartály.
A légierő parancsnoka, Viktor Bondarev szerint a berepülések nyárra befejeződnek, és következhet a szerződéskötés a gép megvásárlására, kezdetben harminc példányra, de a teljes rendelés százhetven gépre szólna. Bondarev mindenesetre úgy beszélt a 35-ösről, mint ami „rövid időn belül” a könnyű vadászgépek teljes flottáját leváltja majd. A sorozatgyártás a hírek szerint 2019-ben kezdődne. Ugyancsak érdekes volt a United Aircraft elnökének bejelentése, miszerint a gépet a jövőben lézerfegyverekkel is tervezik felszerelni. Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes pedig azt jelentette be, hogy a Mikojan megkezdi egy ötödik generációs harci gép fejlesztését.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!