Germanwings-baleset: egy veszélyes precedens

iho   ·   2015.03.27. 16:15
cim3

Két jelentős pilótaszövetség is keményen tiltakozik a Germanwings ügyének kezelése, a pilótafülke hangrögzítőjének alapján nyilvánosságra hozott baleseti szcenáriók dolgában. A European Cockpit Association (ECA) úgy fogalmaz: noha sok tény erősíti egy bizonyos teóriát az esemény okairól, ennek ellenére sok kérdés továbbra is megválaszolatlan.

A jövőbeli katasztrófák elkerülése a pilóták és az utazóközönség közös és elsődleges érdeke, ezzel kapcsolatban az ECA elfogulatlan és független vizsgálatot követel. A CVR adatainak kiszivárogtatása az alapvető, globálisan elfogadott nemzetközi balesetvizsgálási szabályok megsértése, ezek után a vizsgálatot végzők komoly nyomás alá kerültek, majd a dokumentum megállapítja: a repülésbiztonsági szakemberek vezetését a vizsgálatban az ügyészségi megfontolások váltották fel.

Ennél talán még keményebben fogalmaz az IFALPA közleménye. A Légiforgalmi Pilóták Szervezeteinek Nemzetközi Szövetsége (International Federation of Air Line Pilots’ Association) sajnálatosnak tartja, és elítéli a CVR egyes adatainak kiszivárogtatását. Nem egyszerűen a nemzetközi szabályok megsértéséről van szó: ami történt, az aláássa a bizalmat a vizsgálat iránt az áldozatok családtagjaiban is, de közben súlyosan veszélyeztetik a repülésbiztonságot, mert a spekulációk megnehezítik a jövőbeni vizsgálatokat is.

A pilótaszervezetek kemény fellépése mögött nem egyszerűen a közvéleményben elburjánzó spekulációk húzódnak, hanem az államügyészek lépése, ami a szakmára nézve igen veszélyes precedenst jelent. A légi balesetekkel kapcsolatban ugyanis fontos tudni, mennyire eltérő céllal történik a közlekedésbiztonsági hatóságok szakmai vizsgálata és az esetleges büntetőjogi eljárás: a Germanwings balesete kapcsán a kettő láthatóan összekeveredett, hiszen az első hivatalos nyilatkozatot a valószínű történésről nem a kivizsgálás vezetője, hanem egy államügyész tette, a hangrögzítő adatai alapján, ami pedig egyelőre a nagyon alapos repülésbiztonsági elemzésnek lenne a tárgya.

A két folyamat között hatalmas a különbség: a baleseti kivizsgálóknak nem az a céljuk, hogy bárkit börtönbe küldjenek, hanem hogy feltárják azokat az okokat, a balesetre vezető összes kisebb és nagyobb faktort, amelynek korrigálásával a jövendő balesetek elkerülhetők; az ügyészek viszont felelősöket keresnek, akiket esetleg vád alá lehet helyezni. Az ő munkájuk, mint azt az ECA is kiemeli, szükségszerűen prejudikál: találnak egy felelősnek kikiáltott személyt, és arra szorítkozik minden erőfeszítésük, hogy ennek bűnösségét bizonyítsák, ehhez keressenek támpontokat. Márpedig ha valaki a retorzió nyomása alatt részese az ügynek, az az elsődleges célja, hogy elkerülje a bajt. De ha valaki egy, a büntető eljárástól független folyamat részese, sokkal inkább várható, hogy őszintén tanúskodik, illetve mondja el mindazt, amit a körülményekről tudni lehet.

Mindkét anyag hangsúlyosan foglalkozik azzal, hogy a vizsgálatnak mennyire korai szakaszában történt az első kiszivárogtatás illetve a nyilvános bejelentés. Az, hogy a CVR-t le tudták hallgatni, még csak a legelső lépés: azonosítani kell az azon hallható szereplőket és hangokat, illetve rendkívül fontos lenne a másik adatrögzítő megtalálása és adatainak feltárása is, amelyből pontos kép tárul a vizsgálók szeme elé például arról, kinek az ellenőrzése alatt állt a gép, milyen vezérlés kényszerítette a 320-ast a süllyedésre. A két rögzítőn talált adatok összevetésével alakul csak ki egészen pontosan az események időskálája, a rendszerek működése, a pilótafülkében lévő személy tevékenysége.

Rendszerint a pilótafülke adatrögzítőjének adataiból valamennyit az esemény bekövetkezte után egy hónapon belül, az előzetes jelentésben (preliminary report) hoznak nyilvánosságra, de a vizsgálatnak ebben a szakaszában is elsősorban az esemény pontos lefolyása tárul a nyilvánosság elé, és csak a jóval később elkészülő végleges jelentésben rögzítik a vizsgálók a pontos okokat, vonják le a konklúziókat illetve fogalmaznak meg ajánlásokat a szükséges változtatásokra nézve a balesetvizsgálók.

Az, hogy most váratlanul korán kapott a külvilág információt, alaposan megnehezítheti a további munkát, komoly nyomás alá helyezi a balesetvizsgálókat, akiknek amúgy sincs könnyű dolguk, tekintve a millió darabra tört gépet, és a még mindig meg nem talált repülési adatrögzítőt. Lehet, hogy a közvélemény számára fontos, hogy egy ilyen nagy horderejű eseményről azonnal megkapja a maga megrágnivalóját, nem beszélve a média híréhségéről. Azoknak azonban, akiknek az a feladatuk, hogy a hasonló esetek bekövetkeztét a mostani tanulságaival megakadályozzák, most nehezebb lesz a dolguk. Kétségtelen, hogy az emberek érdeke valóban sokkal inkább a repülés biztonsága az alapos vizsgálattal, mint az, hogy két nappal a baleset után kész és befejezett tényként tálalják, mi történt.

Érdekes és jellemző például a kommunikációs zűrzavar a „beültetés”, illetve a kapitány távozása körül. Többen máris megállapították a médiában, illetve a netes fórumokon, hogy a légitársaság alkalmazottai szabálytalanul jártak el, amikor valaki kijöhetett a pilótafülkéből (itt egy kérdéses szempont létezik, szabad-e kijönnie a kapitánynak akkor is, ha a jobbüléses pilóta még nem kinevezett első tiszt), és akkor is vétettek, amikor nem ültették be a kapitány helyére a kabinszemélyzet egy tagját. A valóság az, mint azt az iho/repülés a szakmabeliektől megtudta, hogy beültetés-ügyben nincs általános, pláne nemzetközi szabályozás, csak változó légitársasági gyakorlat. A Lufthansa csoport elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján is azt mondta, ezt az Egyesült Államokban is csak néhány légitársaság rendelte el a saját szabályzatában.

Hozzátehetjük, az, hogy most a szerencsétlenül járt társaság több jelentős európai piaci ellenfele bejelentette, ők mostantól ezt fogják követni, önmagában érthető. De hogy ezt azzal a felkiáltással adják hírül, hogy náluk első a biztonság, azért nem tűnik túl ízléses és fair szövegnek, mert ez minden légitársaságra nézve igaz kell, hogy legyen, arra nézve is, amelynek a gépe most szerencsétlenül járt. És ez nem a cégek propagandájának, hanem az igen szigorú nemzetközi szabályozásnak a kérdése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.