Hamarosan mehet a drót a 29-esre?

iho/vasút   ·   2016.12.23. 18:45
400px_29esvonal

Újabb lépéssel került közelebb a valóssággá váláshoz a hivatalosan „Szabadbattyán–Tapolca–Keszthely szűk keresztmetszet kiváltás, villamosítás és központi forgalomirányítás megvalósítása a Balaton körül” elnevezésű projekt: a kormány idén szeptemberi jóváhagyása után kiírták a tendert az első, Szabadbattyán és Aszófő közötti fázis megépítéséhez. A Balaton északi partján kanyargó vasútvonal keleti felének korszerűsítése uniós források segítségével, IKOP-program keretében valósulhat meg.

A közbeszerzés értelmében az egyvágányú pályán huszonöt kilovolt – ötven hertzes, váltakozó áramú villamos felsővezeték, és az ahhoz szükséges betáplálás épülhet ki hatvan kilométer hosszban. Szabadbattyánban bővítenék és átépítenék a meglevő 120/25 kilovoltos alállomást, Aszófőn pedig új, 120/25 kilovoltos alállomást hoznának létre.

Jó két év múlva már csak Balatonfüred és Tapolca közé szorulhat vissza az északi parti Csörgők akciórádiusza? (fotó: Vörös Attila)

A villamosításon kívül kilenc állomás (Polgárdi-Ipartelepek, Polgárdi, Csajág, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Alsóörs, Balatonfüred, Aszófő) összesen negyvenkét csoportkitérőjén építenének ki váltófűtést, továbbá tizenegy és fél kilométernyi nyílt vonalon építenék át a vágányt, alépítményi megerősítéssel. Kilenc állomáson a középperonokat, hét megállóhelyen pedig a meglévő peront alakítanák át SK+55-ös, vagyis a sínkoronától számított ötvenöt centis magasperonná, egyenként kétszázötven méter hosszúságban. Szivárgórendszert is létrehoznának tizennégy kilométer hosszban. Korszerűsítenének továbbá huszonkilenc közúti és huszonhárom gyalogos útátjárót, tizenegy helyen a peronmegközelítést biztosító átjárókat, valamint három helyen az üzemi átjárókat is. Balatonfüreden felújítanák a peronaluljárót és a lépcsőkarokat, utóbbit Csajágon és Balatonalmádiban is elvégeznék. Füreden és Almádiban két-két lifttel is gazdagodna az állomás. Balatonfüreden kiépülne a központi forgalomirányítás (KÖFI), átépítenék a perontetőket is, továbbá a megfelelő biztosítóberendezés kiépítésével távvezérelhetővé válna nyolc állomás.

A közbeszerzésre 2017. február 7-éig lehet jelentkezni. A beadott pályázatok kiértékelése során az ajánlott ár ötven százalékban fog számítani. A munkálatok befejezésének határideje a szerződéskötéstől számított huszonnégy hónap, vagyis érvényes pályázat esetén a 2019. nyári menetrend már akár Flirt-motorvonatokból kiállított Katica-sebesvonatokkal is számolhat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!

Hajózás Belvíz

Balatoni hajózás: idén már nem lehet „körbemenni”

iho/hajózás   ·   2025.04.19. 12:00

A Balatontipp írta meg, drasztikus járatcsökkentéssel egyszerűen kettévágták a balatoni hajózást. Mostantól keletről csak Balatonszemesig, nyugatról legfeljebb Balatonlelléig lehet eljutni, azaz jószerével megszűnt a hajós kapcsolat a tó keleti és nyugati medencéje között.