Harc a légtérért: ki irányít a Krím körzetében?
Egyre inkább beleszól a térség légiközlekedésébe az ukrajnai válság: a legközvetlenebb hatás az erős forgalomcsökkenés. Miután számos ország hatóságai kifejezetten eltanácsolják állampolgáraikat a térségbe történő utazástól, az utasok száma radikálisan visszaesett.
Maga az Ukraine International Airlines is kénytelen volt járatai sűrűségét visszafogni, a heti járatszám az ATW online összefoglalója szerint 345-ről 305-re csökkent. A kényszerűen felszabaduló kapacitást a Kijevből induló más vonalakon használják Kisinyov, Minszk, London és New York irányába.
A társaság bejelentése szerint a Kijev és az oroszok által gyakorlatilag annektált Krím fő légiközlekedési csomópontja, Szimferopol között az ukrán járat legalább június 26-áig leáll. A nagy ország légiközlekedésének egy másik fontos szereplője, a Wizz Air is visszafogja az ottani aktivitását, mint az legutóbb az Airlineroute portálon is megjelent, a társaság lefújja áprilisra tervezett új járatait Lvovból többek közt Barcelonába, Nápolyba, Rómába és Tel Avivba, ugyancsak lemondja Kijevből Vilniusba és Szófiába, illetve Harkovból Kutaisiba.
– Szeretnénk minél hamarabb helyreállítani növekedési terveinket – nyilatkozta az ATW netes kiadásának a Wizz ukrajnai vezérigazgatója, Bus Ákos.
Az oroszok viszont az új helyzetnek és saját törekvéseinek megfelelően éppenséggel erősítik jelenlétüket az általuk birtokba vett ukrajnai területen, a Krím félszigeten. Ugyancsak az airlineroute.net tette közzé, hogy az Aeroflot a nyári szezonra június elsejétől naponta öt helyett nyolcszor indít A320-ast Szimferopolba, és szeptember végétől is mérsékeltebben ugyan, de megtartja a növekedést heti harmincötről negyven járatra.
Az ATW egy másik jelentése arra utal, hogy az orosz–ukrán-konfliktus erősen befolyásolja a légtér biztonságát is a vitatott övezetekben. Az ukrán légiforgalmi irányító szervezet, az UkSATSE bejelentése szerint az ICAO, az ENSZ szakosított szervezete megerősítette Ukrajna kizárólagos jogát a Krím feletti szimferopoli körzetben történő irányításra.
Mint a nyilatkozat leszögezi, Oroszországnak nincs törvényes felhatalmazása eltulajdonítani ezt a légteret és megzavarni az ukrajnai légiforgalmi irányítást. A dokumentum olyan részleteket emleget, mint az eddig az ukrán irányítás által használt frekvenciák lefoglalása, ugyancsak törvénytelen frekvenciahasználat Odessza és Dnyepropetrovszk irányítási körzetében, a 121,5 megahertzes vészfrekvencia szabálytalan használata. Mindez az Orosz Föderáció részéről több kétoldalú megállapodás, és az olyan nemzetközi egyezmények megsértése, mint a Chicagói Konvenció; és a dokumentum utal arra, hogy mindez erősen veszélyezteti a repülésbiztonságot.
Az UkSATSE ugyanakkor az új helyzetnek megfelelően új együttműködési dokumentumot (Letters of Agreement) bocsátott ki, amelyben rögzíti, hogy az oroszok elfoglalták a Krím-félszigeten lévő légiforgalmi irányító központot, a szimferopoli irányító tornyot, és a Krímen lévő más berendezéseket. Miközben jelzik azt is, hogy további tárgyalások zajlanak, felszólították az orosz légügyi hatóságokat, tartsák magukat a nemzetközi jog előírásaihoz a léginavigációs szolgáltatások biztonsága dolgában. Ugyanakkor az ukránok azt is rögzítik, hogy a szimferopoli léginavigációs körzetben, a nemzetközi légtérben továbbra is ők szolgáltatnak.
Az európai repülésbiztonság hatóság, az EASA már április elején repülésbiztonsági bulletint bocsátott ki, amelyben figyelmezteti az üzemeltetőket a Szimferopol körzet légtérhasználata során adódó veszélyekre, és határozottan javasolja a tagországok hatóságainak, hogy azok úgymond tanácsolják el a légitársaságokat ennek a légtérnek a használatától, és repüljenek alternatív útvonalakon. As EASA egyik vezetője arra a kockázatra utalt, ami abból adódik, ha egy légtérben több mint egy léginavigációs szolgáltató lesz felelős a forgalom biztonságáért.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!