Három ország is szemet vetett a görög vasútra
Oroszország azt fontolgatja, hogy megvásárolja a teljes görög vasúti hálózatot és annak üzemeltetőjét, a Trainose-t; Románia a cargo üzletágak iránt érdeklődik, a francia SNCF pedig a személy- és teherszállító vonalak megvásárlásában gondolkodik – adta hírül a Reuters hírügynökség.
A Russian Railways képviselője elmondta, hogy a teljes hálózat vagy annak egy részének megvásárlásáról tárgyaltak a görögökkel. Egy görög illetékes szerint 2011 végén húszfős orosz delegáció kereste fel Athént és vizsgálta meg a Trainose dokumentumait.
A francia vasúttársasággal 2010-2011-ben Athénban és Párizsban miniszteri szintig jutottak el a tárgyalások – állítja egy görög tisztségviselő. Ám az SNCF szóvivője szerint a francia vasúttársaság nem érdeklődik sem a Trainose, sem más vasúttársaság és egyetlen vasútvonal iránt sem Görögországban. A görögök szerint a Trainose átszervezésében 2010 óta aktívan részt vevő SNCF 2011 szeptemberében átfogó tárgyalásokat folytatott egy lehetséges akvizícióról.
A Trainose vasúttársaság és a teljes vasúti infrastruktúrát üzemeltető OSE 2008-ban jött létre az eredeti vasúttársaság kettébontásával. A görög állam 10,7 milliárd adósságot vett át a két cégtől 2010-ben, ebből 700 milliót a Trainose-tól. A vállalatok privatizációjának sikere az állami beavatkozás uniós engedélyezésétől vagy elutasításától függ. Ha az Európai Bizottság versenyjogi szempontból aggályosnak találja az állami támogatást, annak visszafizetési kötelezettsége az új tulajdonost terheli majd.
A Trainose 900 alkalmazottal 500 viszonylatban 2500 kilométeres útvonalon üzemeltet személy- és teherszállító szerelvényeket. A görög vasutak kapcsolják az európai vasúti hálózatba Görögország tengeri kikötőit – olvasható a Reuters hírügynökség honlapján.