Ibéria: olcsóbb pilóták, olcsóbb üzemű gépek
Kezdődnek a sorsdöntő tárgyalások az Ibéria pilótái és a menedzsment között a radikális költségcsökkentésről és a hatékonyság növeléséről. A pilóták érdekvédelmi szervezeteivel zajlik az utolsó ilyen típusú egyeztetés a válságos pénzügyi helyzetben lévő társaság megmentése érdekében.
A spanyol cég és a British Airways közös anyavállalata, az International Airlines Group (IAG) az első kilenc hónap után az Ibériánál 262 millió eurónyi üzemi veszteséget jelentett, a társaság azóta is napi egymillió eurót veszít, mondta az Ibéria szóvivője.
Az IAG átalakulási programja szerint az Ibéria 1440 pilótája közül 537 kell, hogy távozzon az állományból, a társaság reményei szerint nagy részük előrehozott nyugdíjaztatással. Ha január 31-ig nem születik ezügyben megállapodás, a vállalat még keményebb leépítéseket helyezett kilátásba.
Az Ibéria 2015-ig a dolgozók 25-30 százalékát építené le, hogy a munkaerőre fordított kiadások a versenytársakhoz hasonló szintre csökkenjenek. A leépítés mellett a fizetések csökkentésére és befagyasztására is sor kerül.
Az Air Transport World az Ibéria szóvivőjét idézi, aki szerint a spanyol nemzeti légitársaság hosszútávú járatokon dolgozó pilótái vagy húsz százalékkal többet keresnek, mint az olyan versenytárs légitársaságoké, mint a LAN, miközben a chilei pilóták átlag 23 százalékkal több repült időt teljesítenek. A rövidtávú járatoknál még nagyobb a különbség, az Ibériánál ezen a hálózaton 194 ezer eurót keresnek évente a pilóták, míg a vetélytárs Vuelingnél 100 ezret – mondta az Ibéria szóvivője.
A társaság ugyanakkor belekezd a flotta átalakításába is. Felgyorsítják a négyhajtóműves A340-esek lecserelését a 2011-ben megrendelt kéthajtóműves, kevesebb üzemanyagot fogyasztó A330-asokkal, amelyek közül a korábbi tervekkel ellentétben négy helyet ötöt állítanak már idén forgalomba. További három érkezik jövőre a társasághoz.