Ilyen lesz a tram-train vonala

iho   ·   2017.12.22. 13:45
szeged_rokus_kislidvillamoscsatlakozas01

A szegedi Rókus elágazás és a hódmezővásárhelyi Népkert között a két Csongrád megyei várost összekötő tram-train vonal kiépítésének részleteiről számol be a Magyar Építők. A 21,3 kilométer hosszú vasúti szakasz 25 milliárd 600 millió forintból épül meg, ennek keretében a vasúti pálya nyílt vonalait és állomási átmenő fővágányait 80/100 kilométer/órás pályasebességre és 225 kN-nyi tengelyterhelésre teszik alkalmassá, illetve szakaszonként második vágányt is építenek; a munkálatokat Swietelsky Vasúttechnika Kft. végzi.

Szeged, Rókus vasútállomás megálló. Ebben a hurokban a vasútállomás előtt fordul óránként egyszer az 1-es villamos

A tram-train az 1-es villamos vonalán jut el Szegeden a Rókusi pályaudvarig, ahol automatikusan leereszti az áramszedőt, és beindítja a tetőn található dízelmotort.

A munkák során többek között korszerűsítik a hódmezővásárhelyi és algyői vasútállomások vágányhálózatát, második vágányt alakítanak ki a Szeged-Rókus elágazás–Baktó elágazás és a Sártó elágazás–Kopáncs forgalmi kitérő szakaszokon, P+R parkolót építenek Algyőn, térvilágítást létesítenek az állomásokon és forgalmi kitérőknél, valamint korszerűsítik az energiaellátást. A kilencven utast szállító tram-train a Rókusi pályaudvarnál még 50 kilométer per órával menne, a Szatymazi utca vonalánál 70-re gyorsítana, a nagyvasúti részt pedig már 80-nal éri el, végül 100-as tempóra gyorsít.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. úgy tájékoztatott, hogy a Szeged 1-es villamosvonal Rókus megállóhely és a 135. számú vasútvonal között, az összekötő vágányba beépülő A/2 számú kitérő részét képezi a hurok vágányképének átalakítása, valamint ezen a szakaszon a egyenáram 600V felsővezeték-hálózat (teljes rendszer) kiépítése. A vasútállomáson és az SZKT hálózatán a vágányok és egyéb létesítményeket elbontják, a MÁV XIX. vágányának megépül, a vasútállomási felvételi épületben üzemi tereket építenek át és egyéb járulékos munkákat is elvégeznek – peronépítés, útátjárók kerítések stb.

Köldökzsinór a nagyvasút felé, itt tárolták rendszeresen a tartalék villamosokat

A tram-train ötlete régi, 2007-ben vetődött fel először. Hódmezővásárhely 2011-ben nyerte az első pályázatot egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, majd újabb két pályázatot fogadtak el az engedélyezési terv létrehozására és a pályahasználatot szabályozó jogszabályi környezet megváltoztatására.

A NIF 2017 év elején aztán nyílt közbeszerzésen kereste a tervezőt és kivitelezőt a vasúti munkálatokra. A kormány 13,25 milliárd forint uniós forrást jelölt meg a két város közti villamos- és vasúti pálya megépítésére, a tram-trainekre pedig további 10 milliárdot. A költségek persze villámgyorsan emelkedni kezdtek: mire a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV előkészítette a projektet, a beruházási költség több mint a háromszorosa volt. A pálya korszerűsítésére tervezett 13 milliárd 250 millió, és a járműbeszerzésre szánt 10 milliárd forint helyett idén májusban már 32 milliárd 500 millió, illetve 16 milliárd forintról beszéltek, míg a Magyar Közlönyben ennél is nagyobb számok láttak napvilágot.

Az augusztus 28-án megjelent kormányhatározat szerint: 2017-ben 7 milliárd 137 millió, 2018-ban 24 milliárd 291 millió, 2019-ben 15 milliárd 969 millió, 2020-ban pedig 3 milliárd 454 millió forintot költenek maximálisan a beruházásra.

Nyolc „dízelvillamos” jár Szeged és Hódmezővásárhely között

A tram-train 2020-ban szállít majd először utasokat, de a Szeged és Vásárhely közötti villamosvasút tesztüzeme már 2019-ben elindul.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek