Ilyen lesz az új keskenytörzsű Boeing

iho/repülés   ·   2012.11.18. 16:30
cim3

A Boeing lezárta az új keskenytörzsű 737-es, a MAX tervezésének egy újabb szakaszát, végleg eldőltek az eredeti géphez képest várható legfontosabb változások, amelyek révén a típus üzemeltetését lényegesen olcsóbbnak remélik. A program vezetője, Beverly Wyse szerint az újrahajtóművezett, és más, aerodinamikai illetve belső módosításokkal kiegészített MAX 13 százalékkal fog kevesebb üzemanyagot fogyasztani, mint a most repülő 737-esek.

A legfontosabb változás maga a hajtómű. A Boeing nem változtatott azon a koncepcióján, hogy keskenytörzsű gépeit csak egyféle hajtóművel kínálja, ez pedig a CFM International LEAP-1B lesz. Áttervezik a gép farokrészét, elsősorban magát a segédhajtóművet tartalmazó farokkúpot, és ugyancsak más lesz a szárnyvégmegoldás: a szárnyvégfülnek van egy felfelé és egy lefelé álló, különböző szögekben döntött része is.

Az áttervezés egy része azokat a részleteket érinti, amelyek az új fődarabok beépítéséhez szükségesek az eredeti szerkezetbe, és persze bizonyos belső rendszerek is változnak. Például a pilótafülke nagyobb képernyős kijelzőket kap, de közben a kezelőszervek nagyrészt az eredetiek lesznek, ez megkönnyíti a személyzetek átképzését az NG-ről a MAX-ra.

Mint arról már korábban az iho/repülés is beszámolt, a gazdaságosabb üzemű, nagyobb átmérőjű hajtóművekhez valamiféleképp meg kellett növelni a burkolatnak a földhöz képest a magasságát, ezt pedig az orrfutószár meghosszabbításával érik el.

A mostani bejelentés szerint ahhoz, hogy a nagyobb futó behúzott állapotban elférjen, nem kell olyan domború kiemelkedést hozzáépíteni a törzs aljához, mint amit korábban terveztek, és mint amilyen amilyen például az A330-as cargováltozatánál látható a gépeken, tehát a hosszabb futó nem okoz plusz légellenállást.

Megszülettek a tervek a gyártás beindítására is: először egy átmeneti gyártósoron kezdődik az összeszerelés, majd fokozatosan átáll a többi sor is az új típus készítésére. Mint azt már korábban eldöntötték, a MAX gyártása a meglévő 737-es összeszerelő csarnokában, a Seattle közeli Rentonban történik, ahol eddig is készültek a 737-esek, illetve a 757-esek is, amíg le nem állították a típus gyártását.

A 737 MAX koncepciójának lényege az volt, hogy a konkurens A320neo paramétereihez hasonló üzemeltetési megtakarítást a lehető legkevesebb változtatással sikerüljön elérni a most gyártásban lévő New Generation 737-esekhez képest.

A MAX első példányainak átadását a cég továbbra is 2017-re ígéri, jövőre zárják le a részletes tervezést. A típusra a rendelésállomány október végére elérte a 878 gépet, de azóta is sikerült már új vásárlásokat véglegesíteni.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.