Irány a Hold, Roszkozmosz helyett Roszkozmosz
Ami a legfontosabb alaphír: Putyin december utolsó napjaiban aláírta az elnöki dekrétumot a korrupciós ügyekkel és súlyos pénzügyi problémákkal terhelt Roszkozmosz gyökeres átalakításáról. Az eddigi űrügynökség helyett ugyanezen a néven egy új szövetségi alakulat vezérli majd az űrprogramokat, amely a híradások szerint inkább vállalati jellegű felépítést kap, mint hivatalit, és megalakításakor egyes hírek szerint Putyin szeme előtt az olyan, rendkívül hatékony cégek lebegtek, mint az amerikai SpaceX, és nem annyira az amerikai űrügynökség, a NASA.
Hasonlít majd a felépítése és a működése a többi orosz állami aviatikai óriáscéghez, mint a Russian Helicopters vagy akár mint az állami nukleáris vállalat, a Roszatom. A változástól az orosz vezetés azt reméli, hogy megszűnnek majd az ahhoz hasonló problémák, mint az egyik Progressz teherűrhajó kudarca, vagy a távol-keleti új űrkomplexum építése körüli bajok, a csúszás és a korrupciós ügyek.
A változás még a független orosz szakértők körében sem aratott egyértelmű sikert, volt, aki eléggé keményen úgy fogalmazott, hogy ha a dolgok irányítását az egyik klántól átveszi egy másik, az még nem jelenti a korrupció és a bürokrácia leépítését.
Ami a nagyszabású terveket illeti: Oroszország a kedvezőtlen gazdasági körülmények ellenére nem mond le Holdról, vagyis az emberes Hold-expedícióról, mondta az átalakulás kapcsán nyilatkozva a területért felelős miniszterelnök-helyettes, Dimitrij Rogozin. Ugyanakkor az első hírek szerint egyrészt kevesebb lesz az emberes holdutazást előkészítő ember nélküli kísérlet, másrészt az egész programra 1,2 milliárd dollárnyi összeggel kevesebbet akar költeni a kormányzat.
Mindenesetre a tervezőasztalokon (számítógépeken) már formálódik az új, a Szojuzoknál nemcsak modernebb, hanem nagyobb űrhajó terve is, amely a holdutazás eszköze is lesz egyben, négy személy számára. Az egyik kulcs az új nehézrakéta, az Angara, amelynek segítségével 2021-ben földkörüli pályára küldenék az új űreszközt, amely 2023-ban már kapcsolódna az űrállomáshoz, majd ugyanabban az évben már emberekkel is repülne a fedélzeten. 2027-ben történne az első Hold-kerülő expedíció (körülbelül ugyanaz, mint amit az Apolló-8 és személyzete, Borman, Lovell, Anders hajtott végre először 1968-ban). 2029-től öt leszállás történne kísérőnk felszínén, de ezek egyben egy állandó Hold-állomás kiépítésének első lépései lennének.
Az amerikai teherűrhajók (Cygnus és Dragon) mellett három Progresszt indítanak, a személyzetek cseréje pedig négy Szojuz-start segítségével történik. Idén még más eszköz erre nem is áll rendelkezésre, a Boeing és a SpaceX új személyszállítói közül a Dragon ilyen változata legkorábban jövőre repülhet majd. Ugyanakkor az újjászületett Roszkozmosz egyik első intézkedése az volt, hogy bejelentette, a mostani pénzügyi évben 30 milliárd rubellel kevesebbet akar költeni a Nemzetközi Űrállomás kiszolgálására.
Hogy ez mennyiben érinti a tervezett indításokat, arról egyelőre nincs új hír. Az esetleges csökkentés azért lenne kétélű fegyver a takarékossági programban, mert egyébként az oroszok egyik fontos bevételi forrása az, hogy az amerikaiak és az európaiak komoly milliókat fizetnek a személyekért és a rakományért, amit az orosz űreszközök az ISS-re juttatnak. Ugyanakkor az oroszok láthatóan fel kell, hogy készüljenek arra is, amikor a partnerek végül saját űrhajóikkal is képesek lesznek feljuttatni embereiket és a szükséges felszerelést, és nem lesznek rászorulva az oroszok fizetős szolgáltatásaira.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!