Jak-152: orosz katonai kiképző, német motorral!

iho   ·   2016.02.22. 08:45
jak-152_szingapur_cim

Az egyébként komoly katonai kollekciót felvonultató szingapúri szalon egyik meglepetése egy makett volt. Plusz információk: a Magyarországon is üzemeltetett, a honvédség kötelékében szolgáló és magántulajdonban is repülő Jak-52-es kétszemélyes kiképzőgép utódjáról, a Jak-152-esről, amelyet az orosz légierő is  kiválasztott, mint új alapfokú kiképző típusát.

Portálunk tavaly is foglalkozott már a géppel, és akkor is jeleztük, a nagy kérdés, amire akkor nem volt válasz, hogy milyen motor kerül majd a gépbe. Nos, amint az Aviation Week most beszámol róla, a meglepetés az, hogy a gép a szalonon közöltek szerint az eredeti 52-esben használt M-14P kilenchengeres csillagmotor helyett egy kevésbé ismert német cég dízelmotorjával fog repülni az orosz légierő kötelékében.

A most bemutatott makett...

A bejelentés, amit egyébként a tervező iroda portálja is megerősít, mert szintén ezzel a motorral szerepelteti a gépet, azért meglepő, mert korábban a csillagmotor modernizált változatával vagy kisebb légcsavaros gázturbinával emlegették a típust, arra pedig végképp kevesen gondoltak volna, hogy a jelenlegi helyzetben, amikor még érvényesek az Oroszországgal szembeni szankciók, uniós, sőt, németországi cégek szállítják majd a motort és a légcsavart is az orosz légierőnek.

A RED, Raikhilin Aircraft Engine Developments GmbH telephelye Köln közelében fekszik, az alapító Vlagyimir Rajkilin 2008-ban indította. A Jak-52-esben már tesztelt, és európai típusalkalamassági engedéllyel rendelkező, A03 jelzésű 12 hengeres dízelmotor 500 lóerős, és egy ugyancsak német légcsavarral, az MTV-9-essel szerelik majd a kiképzőgépre.

...és egy korábbi mock-up

A fejlesztési határidők meglehetősen szorosak, emlékeztet az Aviation Week, a 2014-ben nyert pályázat 300 millió rubeles első szakasza azt jelenti, november végéig meg kell kezdeni a részletes értékelést, ehhez pedig az kell, hogy már az év közepén repüljön a prototípus. Az iroda tavaly még 2015 októberére ígérte az első felszállást, azzal, hogy az első példány részegységei már készülnek a gyárban. Igaz, akkor még nem lehetett tudni, milyen motorral szerelik majd a gépet.

A mostani információk szerint az Irkut két 152-est készít berepülésre és kettőt a földi statikus tesztekre, és ha minden rendben találtatik, ez a gép lesz az orosz légierő majdani pilótáinak első gépe, innen kerülnek majd a kéthajtóműves sugárhajtású trénerre, a Jak-130-asra, de a gyár ajánlja a típust repülőkluboknak és iskoláknak is.

A korábban ismert fantáziarajzon még mintha csillagmotor lenne

A gép alkalmas lesz alapfokú műrepülés-kiképzésre, marad az eredeti 52-es egymás mögötti üléselrendezése, és nem változtattak azon sem, hogy a mostani trendekkel ellentétben a gép továbbra is fémépítésű marad, csak a csűrők és az oldalkormánytrimm készül műanyagból. A maketteken látszik, hogy a gép hátsó ülését az oktató jobb pozíciója érdekében megemelték, ugyancsak jó kilátást biztosító buborék-kabintetővel.

A tervezett élettartam 10 ezer óra. A gép dízelmotorját digitális vezérléssel szállítják, de ha egy üzemeltető az eredeti, 360 lovas csillagmotort akarja, kevés módosítással az is beépíthető a gép orrába. A maximális felszállósúly 1490 kilogramm, a Jak +8 és –6g túlterhelésig műrepülhető, legnagyobb vízszintes sebessége 500 kilométer óránként, a hatótávolsága 1500 kilométer.

A tizenkét hengeres dízelmotor

A Jakovlev iroda weboldalán olvasható információk szerint a gépből a légierő 150 példányt rendel, amelyeket 2020-ig kell a cégnek leszállítania. Érdekes mód ebben az ismertetőben más adatok szerepelnek a gépről, nevezetesen csak 320 kilométeres óránkénti csúcssebesség és ugyancsak kisebb, 1320 kilós maximális felszállósúly, 1500 helyett 1400 kilométeres hatótávolsággal. Viszont a megengedett túlterhelés nagyobb, +9 illetve –7g. Az viszont biztos, mind az oktató, mind a növendék katapultüléseket kap, annak a könnyű SKS-94M típusú ülésnek a változatát, amelyet a Jak-130-asban használnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek