Pak-FA, katonai MSz-21, újjászülető Jak-kiképző
Jónéhány érdekes hírt hozott az orosz repülőgépgyártás terveiről a Russian Aviation portál, katonai és polgári vonalon egyaránt. Lássuk tehát ezeket: az első és talán egyik legfontosabb hír, hogy az új orosz ötödik generációs harci gép, a PAK Fa sorozatgyártása már jövőre megkezdődhet, ezt a védelmi miniszter helyettese jelentette be, és ezzel Oroszország az Egyesült Államok után a második hatalom lesz, amely ilyen fejlettségű gépeket állít szolgálatba. Ugyanakkor arról nincs hír, hogy vajon a már 2016-ban leszállított első sorozatpéldányok rendelkeznek-e a harci gép összes olyan képességével, amelyet a gyártó korábban ígért.
Mint azt más országok hasonló bonyolultságú és műszaki színvonalú gépeinek fejlesztéstörténetéből tudjuk, a rendszerbe állítás rendszerint nem azonos azzal, hogy a gép tökéletesen és minden részfunkciójában hadra fogható, sokminden szokott még lezajlani az első szolgálati évek során a szoftverek, a fegyverintegráció, a hajtóművek és más berendezések, akár a radarok, a védelmi rendszerek szintjén. Mindenesetre a sorozatgyártás jövő évi indulása mindenképp azt jelenti, a program sikeres volt, hangoztatta a miniszterhelyettes.
Az újabban nagyon szorosnak tűnő orosz–kínai együttműködés érdekes jele, hogy Peking újabb, továbbfejlesztett Tu-204-es repülőgépet venne, méghozzá leginkább cargováltozatban: történik mindez azután, hogy egy kísérleti jelleggel átépített gépet 2013 óta repültetnek a kínaiak, és rendkívül elégedettek vele. Az érdekes, és amiért nyilván szükség volt egy külön tesztpéldány építésére, az volt, hogy a fejlesztés nagy részét a gyártó cég végezte, de az avionikát és más rendszereket Kína szállította a géphez.
Katonai vonal ismét: az oroszok továbbfejlesztik a koaxiális rotorelrendezésű harci helikopterüket, a Kamov Ka-52-est. Erről is a védelmi tárca egyik vezetője beszélt – ami igazán érdekessé teszi a nyilatkozatot, az annak hangsúlyozása, a fejlesztés nem függvénye annak, vajon az oroszok megkapják-e a szankció miatt visszatartott, francia gyártmányú, Mistral-osztályú helikopter-hordozóikat, mégpedig azért, mert az oroszok maguk is építenek ilyen jellegű hajókat (mint ahogy építettek többet még a szovjet korszakban), tehát a helikopter iránt mindenképp nagy lesz az igény.
Azt tudjuk, hogy épül az új orosz utasszállító, a Boeing és az Airbus keskenytörzsű gépcsaládjai kihívójának szánt MSz-21-es, de az érdekes új információ, hogy a típusra igényt tart az orosz védelmi tárca is. Ismét egy miniszterhelyettestől származik a nyilatkozat, aki akkor mondta el ezt, amikor az irkutszki repülőgépgyárba látogatott, ugyanakkor azt nem árulta el, miféle szerepkörben használná a légierő a típust. Az nyilván alapfeladat lehet, hogy VIP-feladatokra tegyék alkalmassá, állami illetve katonai vezetők szállítására, kényelmes belső berendezésekkel és a kommunikációs rendszer megerősítésével. Mint ismeretes, a versenytárs B-737-esnek nemrég állt szolgálatba több országban, például Indiában is a tengerészeti felderítő és tengeralattjáró-elhárító változata, az oroszok talán ezt a funkciót is átruháznák az új típusra, tekintve, hogy ebben a feladatkörben jelenleg is még a légcsavaros-gázturbinás, az Il-18-asra alapuló változatot használja az orosz haditengerészeti légierő.
Irkutszk egyébként idén negyven Szu-30M többfeladatú harci gépet és Jak-130-as sugárhajtású kiképző gépet szállít le az orosz légierőnek. Ugyancsak érdekes hír, hogy a katonai vezetés számos példányban vásárolna, nyilván az alapfokú kiképzés erősítése érdekében, a Jak-152-esből, amelynek első példánya két év múlva repül és 2020-ig százötven példányt szállítana le a gyártó. Az eredeti Jak-52-es nálunk is jól ismert gép, sőt, Romániában gyártott példányait használta a magyar légierő is ugyanebben a szerepkörben.
A továbbfejlesztés az eddig megszerezhető fotó tanúsága szerint érinti a gép törzsét, kabinját, a kabintetőt is: egy, az eredeti típus robosztusságához képest kissé „oldottabb”, aerodinamikailag gondosan formázott törzs, új szárnyak jellemzik a gépet, de a rendelkezésre álló makettfotók szerint marad csillagmotoros a konstrukció, míg egy nemrég épített mockup fekvőhengeres elrendezésű motorhoz szükséges burkolattal ábrázolja a gépet. De az biztos, a régi-új Jakot katapultülésekkel szerelik fel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!