Új Superjet-üzlet: az Aeroflot ötvengépes flottát fejleszt

iho   ·   2015.01.23. 16:15
AFL_SSJ100-copyright-Nikolay-Krasnov_cim

Az Aeroflot és a Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC), a Szuhoj Superjet regionális utasszállító gyártója újabb húsz gép megvásárlásáról írt alá megállapodást. A szándéknyilatkozat szerint ezek a gépek az eddig fixre megrendelt harminc gépen kívül érkeznek majd a légitársasághoz, vagyis 2017-re a vezető orosz légitársaság Suuperjet-flottája már ötven gépre emelkedik.

Az S100-asok úgynevezett teljes konfigurációban érkeznek a felhasználóhoz, hetvenöt economy és tizenkét business class utasra berendezve. A „Full configuration” ugyanakkor nemcsak az ülésszámról szól: azt jelenti, hogy a gépeket immár az eredeti teljesítmény-paraméterek szerint és a megfelelő kényelmi berendezésekkel, például az utasok számának megfelelő mellékhelyiséggel szállítják le.

Az Aeroflot tizenhatodik vadonatúj...

A gyártó és a felhasználó közti kemény viták lezárásaképp az első tíz példányt, amelyeket „Light” konfigurációként emlegettek, és amelyekkel a légitársaságnak mind fogyasztás, mind utaskényelmi szempontból meglehetősen sok problémája volt, lecserélték frissen gyártott „Full” verziókra, ez a folyamat tavaly nyáron zárult le. Az azután leszállított gépekkel együtt az Aeroflot jelenleg tizenhat gépet üzemeltet, a legutóbbit decemberben állította forgalomba, ezzel a típus legnagyobb felhasználója. A visszaadott tíz gépre a gyárnak kell keresnie vevőt, egyelőre ezek újbóli eladásáról nincs hír, korábbi hírek szerint elsősorban business-jetekként számolnak a további sorsukkal.

Közben átvette első gépét a típus legújabb felhasználója, az orosz Red Wings. A Domogyedovó-központú légitársaság belföldi járatokon repülteti a típust, két osztályon kilencvenhárom üléssel, lízingben, a szerződés egyelőre három gépre vonatkozik. A légitársaság a 2012 végén történt moszkvai katasztrófa óta, amikor is egy Tu-204-ese Vunoukovón túlfutott a pályán és egy autópálya töltésén tört három részre, gazdát cserélt, majd visszanyerte üzemeltetői engedélyeit, és most menetrend szerinti illetve charter-járatokat tart fenn Oroszországon belül és nemzetközi vonalakon egyaránt. A gépek nem teljesen újak: korábban egy azóta csődbement és leállt légitársaság, a Moskovia lízingelte őket. A társaság 2017-re már tizenöt Superjet forgalomba állítását tervezi, és ezzel komoly szereplőjévé lép elő az orosz regionális piacnak.

...és a Red Wings első, de használt példánya<br>(Szuhoj-fotók: Nyikolaj Krasznov)

Noha most is elsősorban orosz megrendelőkről van szó, a Superjet karrierje mégis igen jelentős fejlemény, hiszen évtizedek óta az első orosz tervezésű és Oroszországban készülő új polgári konstrukcióról van szó. Ugyancsak fontos a Superjet sorsa amiatt is, mert nyugati országokkal bekövetkezett szembenállás óta az ország vezetése erősen szorgalmazza a saját repülőgépgyártás felfuttatását, és azt, hogy a légitársaságok orosz típust vásároljanak: az S100-ason és az alacsony számban megrendelt, lassan készülő Tu 204/214-esen kívül azonban ma még más nem áll rendelkezésre.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az ATW online értesülése szerint a Boeing be kellett, hogy indítsa a tárgyalásokat az orosz légitársaságokkal a rendelések átütemezéséről, az ok pedig elsősorban Oroszország nehéz gazdasági heloyzete, a légiforgalom, az utasszám illetve a gépkihasználtság általános visszaesése. A 2015-ös átadási menetrenden már nem lehet váltioztatni, de a későbbi átadások későbbre csúsznak.

A moszkvai vezetés kormányhitelekkel ösztökéli a légitársaságokat orosz gépek beszerzésére. Ami a következő gépet illeti: az MSz-21-es, amelyet a Tu-154-es kategóriájában, annak utódjának szánnak, az ipari-kereskedelmi miniszter helyettese szerint idén elkészül, és jövőre végrehajtja első repülését.

Az Irkutnál már készülnek az első MSZ-21-esek

A tesztprogram lezárását és a típusengedély megszerzését most 2017 végére, illetve a korábbi jelzésekhez képest ismét kicsit távolabbra, 2018 első felére jósolja a kormánytisztviselő, aki a többféle nagyságban készülő, 130–211 utasra méretezett típuscsaládot az orosz polgári repülőipar legfontosabb programjának nevezte, amelynek most két fontos konstrukciós jellegzetességét emelte ki: a kompozit-szárnyakat, illetve a szokásosnál szélesebb folyosót, amely gyorsabb ki- és beszállást tesz lehetővé,  a fordulóidők csökkentésével gépenként és évenként kétmillió dollárnyi megtakarítás érhető el – állítja a miniszterhelyettes.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek