Elindultak az új dán Talgók
A DSB első új Talgo 230-as szerelvénye Koppenhága és Hamburg között vette fel a munkát.
A dán nemzeti vasúttól elmondták, az utóbbi években egyre nagyobb kereslet mutatkozik a külföldre tartó vonatjáratok iránt: 2023-ról 2024-re például 22 százalékkal nőtt a nemzetközi utasok száma, a tendencia pedig azóta is folytatódik.
A kereslet kielégítése érdekében a DSB 2020 februárjában írt alá egy összesen 500 millió euró (aktuális árfolyam alapján cirka 195 milliárd forint) értékű keretszerződést a spanyol gyártóval, Talgo 230-as szerelvények vásárlásáról. Akkor alaprendelésként nyolc vonatot rendeltek, 134 millió euróért (csaknem 52 milliárd forintért), elsődlegesen a Koppenhága/Aarhus–Hamburg távolsági járatokra, valamint más nemzetközi és eurocity-útvonalakra, de belföldi viszonylatokra is.
Egy bő évvel később, 2021 áprilisában plusz kocsikat kértek a megrendelt vonatokhoz, amikkel így 442-ről 492-re növelhetik az egy szerelvények elérthető ülőhelyek számát.

Tavalyelőtt áprilisban 184 millió euró (bő 71 milliárd forint) értékben ismét nyolc vonatot hívtak le, valamint tizenhat vezérlőkocsit is, melyekkel ingaszerelvényeket alakíthatnak ki a fejpályaudvarokon való gyorsabb fordulóidők érdekében.
A dán vonatokat globális tapasztalatára építve hozta létre a Talgo, a gyártó névjegyévé vált, kocsik közötti független, egytengelyes forgóvázakkal és a passzív szekrénybillentéssel. A Talgo-kocsik rövidebbek, ám szélesebbek a hagyományos személykocsiknál, ezáltal nagyobb belső tér és magasabb kényelmi szint érhető el, miközben a műszaki átjárhatósági elvárások is teljesülnek. A 230 kilométer/óra legnagyobb tervezési sebességű vonatok maximum kétszázzal fognak száguldani, a Siemens Mobility által gyártott Vectron villamos mozdonyok által húzva-tolva.
Az elsőnek rendelt nyolc szerelvényt már leszállította a spanyol gyártó, a Dánia és Németország közötti közlekedési engedélyt idén szeptemberben szerezte meg a járművekre a DSB. Az egyik vonat a napokban be is állt a dán főváros és Hamburg közötti fordába, de a többi is felveszi a munkát a következő hónapok során. A második nyolcas csomag a vezérlőkocsikkal együtt 2026–2027 során érkezhet, forgalomba állításuk utána esedékes.
Az új vonatokkal a DSB jövő május és augusztus között már napi tíz vonatpárt tervez közlekedtetni a Hamburg–Koppenhága viszonylaton.
A korszerű gördülőállományba való beruházás Dánia klímastratégiájának része, aminek célja, hogy az ország 2030-ra hetven százalékkal csökkentse a szén-dioxid-kibocsátást, 2050-re pedig teljesen karbonsemlegessé váljon.
A dán járműbeszerzéstől függetlenül a német partnervasút, a DB is a Talgo 230-asai szavazott a flottakorszerűsítési programjának részeként: 2019-ben egy legfeljebb száz vonat vásárlását lehetővé tevő keretszerződést írtak alá a felek, a németek akkor huszonhárom, 2023-ban pedig további ötvenhat szerelvényt kértek, amik az ottani keresztségben az ICE L márkanevet szerezték – jelenti a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön Hamburgba érkezik az elsőnek forgalomba állított dán Talgo-vonat. Kép forrása: DB AG / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!